Alcohol drinken tijdens de zwangerschap

Alcohol en zwangerschap, twee dingen die zeker niet goed samen gaan. Het nuttigen van alcohol kan ernstige gevolgen hebben voor je ongeboren kind. Ook die paar glaasjes per week zijn absoluut niet gezond voor de ontwikkeling. In dit blog leggen we je uit wat de gevolgen en invloeden zijn van het nuttigen van alcohol tijdens je zwangerschap.

Miskraam en vroeggeboorte door alcohol

Al vanaf 1 glas per dag verhoog je de kans op een miskraam, vroeggeboorte of foetale sterfte. Hoe hoger de consumptie is hoe hoger de risico’s maar dit risico start dus al bij het eerste glas.

Alcohol komt via het bloed en het vruchtwater bij het kind. Het promillage alcohol is bij het kind even hoog als bij de moeder. Het maakt niet uit in welk stadium van de zwangerschap je zit, de alcohol bereikt altijd ook je kind.

Alcohol wordt afgebroken door je lever, bij een ongeboren kind is dit nog niet ontwikkeld en kan het ook niet afgebroken worden. Het afbreken gebeurt bij het kind in de hersenen waardoor het alcohol ook veel langer in het lichaampje blijft. De ontwikkeling van het kind wordt hierdoor verstoord.

Naast de lichamelijke ontwikkelingsproblemen kunnen er ook problemen ontstaan in de geestelijke ontwikkeling.

Achterstand geestelijke ontwikkeling

Wanneer je 2 tot 6 glazen alcohol per dag neemt heeft het vrijwel zeker invloed op de geestelijke ontwikkeling van je ongeboren kindje. Denk hierbij aan een slecht geheugen, een lagere intelligentie en rekenvaardigheden. Maar ook hyperactiviteit, sociale- en gedragsproblemen komen zeer regelmatig voor.

FAS

Wanneer de moeder overmatig drinkt kan het kindje geboren worden met FAS (Foetal Alcohol Spectrum Disorder) In vergelijking met gezonde kinderen zijn de hersenen van een baby met FAS kleiner en bezitten ze minder groeven. Dit is ook te zien aan de hoofdomtrek, deze is kleiner dan bij een gemiddelde baby. De kinderen hebben vaak ook een laag geboortegewicht.

FAS leidt vaak tot leerproblemen. Ook spraakproblemen komen voor evenals het achterblijven van de sociale en emotionele ontwikkeling.
Naast een kleinere hoofdomtrek zijn er ook gezichtsafwijkingen. Denk aan kleine oogspleetjes, een dunne bovenlip en een afgeplat neusgootje (ruimte tussen mond en neus), lage oren en een kleine kin.

Verder kunnen de kinderen ook neurologische afwijkingen hebben zoals een slechte spiercoördinatie, hyperactiviteit of autistisch gedrag.

Conclusie ook 1 glas is 1 glas teveel. Gelukkig zijn er heerlijke alcoholvrije artikelen op de markt of geniet van een lekker frisje!

Kraamzorg de Drie Provincien - Alcohol drinken tijdens de zwangerschap