De ontwikkelingen van je baby week 25-28

Harde buiken, kramp in je kuiten, veel plassen, yes je zult weten dat je zwanger bent. Gelukkig brengt deze periode ook veel mooie dingen. Het voelen van de schopjes aan de buitenkant van je buik bijvoorbeeld. Dit is ook het moment om soms even een stapje terug te doen en te zorgen voor ontspanning tussendoor. Even met de beentjes omhoog of een fijn warm bad doet wonderen.

Week 25

Heel erg vrij kan je baby niet meer zwemmen. Hij heeft nog genoeg ruimte om lekker te bewegen maar het echte omstuiteren is wel afgelopen. Je kunt de schopjes ook goed aan de buitenkant van je buik voelen. Wist je trouwens dat het hartje van je baby twee keer zo snel klopt als dat van jou? Jouw hartslag maakt je baby rustig. Je baby hoort verder nog allemaal andere geluiden van je lichaam zoals je rommelende darmen en het ruisen van je bloed.

Het huidje van je baby is ook aan het veranderen. Het wordt namelijk een beetje roze. Het is nog wel erg doorzichtig. Ook wordt het iets minder rimpelig.

Neem regelmatig even een break van alle drukte. Je lichaam is hard aan het werk en dat kun je merken door de ontwikkeling van allerlei kleine kwaaltjes. Veel zijn een teken dat je het even iets rustiger aan moet doen.

Week 26

Een geboorte voor de 28 weken wordt immatuur genoemd. De baby kan overleven maar hangt erg af van het gewicht en complicaties tijdens de zwangerschap en bevalling. Je baby heeft nog maar weinig weerstand en het heeft een teer hoofdje. Dit maakt hem erg gevoelig voor hersenbloedingen. De longen zijn ook nog steeds niet helemaal gerijpt dus het kindje verblijft nog in de couveuse.

Er ontwikkelen zich nu vele kleine dingen nu bij je baby zoals tanden, diverse ‘takken’ van de luchtwegen maar ook de smaakpapillen.

Heb je soms een harde gespannen buik? Dit noemen ze een contractie van Braxton Hicks. De baarmoeder trekt dan onwillekeurig samen. Dit resuleert in een gespannen voelende buik. Vaak is het wat vervelend maar niet pijnlijk, iets wat verschilt met een wee. De harde buiken zijn helemaal niet erg, je lichaam is een soort van aan het oefenen. Heb je er heel veel last van dan kan het ook een signaal zijn dat je even een beetje kalmer aan moet doen.

Week 27

Moet je om de 10 minuten plassen? Grote kans dat je baby lekker tegen je blaas aan het trappen is. De verloskundige kan heel goed voelen hoe je baby ligt. Je baby kan nog alle kanten op dus maak je geen zorgen wanneer het in een stuitligging ligt. Dit is zeker nog niet zijn definitieve houding.

De groei blijft zeker nog wel even doorgaan. Er zal nog wat in lengte bijkomen maar vooral het gewicht zal nog veel omhoog gaan. Hij kan namelijk nog wel 3 tot 4 keer zo zwaar worden.

Last van brandend maagzuur? Hier kun je al enige weken last van hebben. Dit komt omdat je maag wat in de verdrukking komt te liggen.

Week 28

Het kraakbeen van je baby begint langzaam te verbenen zodat de botjes mooi stevig worden. De schedel blijft nog wel zacht. Zo kunnen de schedelplaten namelijk gemakkelijk vervormen wat de bevalling gemakkelijker maakt..

Het gewicht tussen een jongen en een meisje wordt nu anders. Jongens wegen zo tussen de 1030-1190 gram en meisjes tussen de 960 en 1110 gram. Dit is vooral zo tijdens de eerste zwangerschap. Best wonderlijk toch?

Je lichaam begint soms wat te protesteren. Kramp in je kuiten komt vrij regelmatig voor en dan vooral ‘s nachts. Dit kan een teken van kalkgebrek zijn.

Heel lang zitten op een stoel wordt ook lastig. Leg eens een kussen tegen je onderrug, dit wil nog wel eens helpen wanneer je echt lang moet zitten. Even tussendoor een stukje lopen kan helpen je lichaam wat soepeler te houden.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkelingen van je baby week 25-28