De ontwikkelingen van je baby week 21-24

Elke vrouw kan rond de 20 weken een medische echo laten maken. Tijdens deze echo is het geslacht over het algemeen goed te zien en worden er zeer belangrijke metingen gedaan. Er wordt naar het hartje gekeken, het formaat van het hoofdje en meer. Het is dus naast erg leuk ook ontzettend belangrijk om eventuele problemen op tijd te kunnen constateren.

Week 21

Het geslacht van je baby is nu goed te zien. De organen ontwikkelen zich snel.De ogen gaan steeds vaker open maar hebben nog niet hun definitieve kleur. Ook na de geboorte kan dit nog veranderen. De definitieve kleur kun je zien zo rond zijn eerste verjaardag.

Die buik van je is nu echt lekker aan het groeien. Gemiddeld komen zwangeren nu zo’n 500 gram per week aan. Fysiek voel je je rond deze periode vaak erg goed. Genoeg energie om er bijvoorbeeld nog lekker even tussenuit te gaan. Even de stilte voor de storm en quality time met je partner.

Week 22

De navelstreng is best een wonderlijk speelgoed voor je baby. Hij zal er dan regelmatig ook even naar grijpen en in knijpen. Dit kan zeker geen kwaad want dichtknijpen kan hij niet. De geleiachtige substantie aan de buitenkant beschermt de bloedvaten. Bij de geboorte is de navelstreng ongeveer even lang als de baby zelf.

Merk je ineens dat je wat last krijgt van hartkloppingen? Geen paniek, dit kan kloppen. De hoeveelheid vocht verandert in je bloedvaten. Je gaat van een hoeveelheid van 5 naar 7 liter. Dit betekent dat je hart ook harder moet werken om dit allemaal rond te pompen. Een tip om even goed te ontspannen is op je rug op de grond te gaan liggen. Laat dan je onderbenen even op de bank of een stoel rusten met je knieën 90 graden. Zo zul je merken dat alles snel tot rust komt.

Week 23

De groei zit er goed in. Je baby is al rond de 30 cm en weegt ongeveer een halve kilo. Je baarmoeder is net een grote ballon en rekt vrolijk mee. Voor de zwangerschap was hij ongeveer 7 centimeter. Aan het eind van de zwangerschap kan dat oplopen tot wel 40 centimeter.

Ben je al spelletjes met je baby aan het spelen? Je kunt namelijk echt al goed contact maken door bijvoorbeeld zachte klopjes te geven op je buik of simpel je hand er op te leggen. Je zult merken dat je baby hierop gaat reageren.

Je lichaam maakt extra pigmentatie aan. Dit kun je zien door het donkerder worden van je tepels en je schaamlippen. Denk dus ook om het ontwikkelen van een zwangerschapsmasker. Deze pigmentvlekken ontstaan door de zon in combinatie met je hormonen. De vlekken verschijnen rond je wangen,neus, ogen en voorhoofd. Gelukkig verdwijnen de meeste vlekken na de zwangerschap. Om je goed te beschermen kun je je goed insmeren met een sunblock

Week 24

Je baby heeft al een redelijke lengte maar was tot nu toe wel een beetje mager. Daar komt nu verandering in. Het onderhuidse vet wordt namelijk gevormd. Dit begint vanaf week 23/24.

Het gedeelte in de hersenen wat bewegingen waarneemt is inmiddels ook ontwikkeld. Hij zal dan ook meer reageren op prikkels en goed kunnen voelen.

Volgens de richtlijnen is je baby na 24 weken zwangerschap levensvatbaar. Hijan dan nog niet zelfstandig ademen omdat de longen nog niet goed gerijpt zijn. Hij zal dan ook in een couveuse komen te liggen waar het 24 uur per dag zorg zal nodig hebben.

Die buik kan wel eens een beetje in de weg beginnen te zitten. Met een baarmoeder die boven je navel uitkomt worden de simpele dingen zoals schoenen aantrekken een uitdaging.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkelingen van je baby week 21-24