Jas uit, riemen vast. Je kindje veilig vervoeren in de auto

Het veilig vervoeren van je kindje in de auto. Gelukkig zijn er door de jaren heen geweldige autostoeltjes gemaakt. Tegenwoordig met de handige Isofix, een systeem wat je in nieuwere auto’s vindt en waar je het stoeltje simpel op kunt klikken. Riemen eromheen en ze zitten muurvast.

Heel iets anders dan vroeger met de losse kinderwagenbak op de achterbank. De auto’s hadden nog geen gordels achterin dus je zwierde lekker van links naar rechts over de grote bank, losliggend in de bak. Naast het gebruik van de gordels en de veilige en stevige stoeltjes zijn er toch nog een aantal dingen waar je extra aan kunt denken om de veiligheid van je kleintje te waarborgen.

Veilig vervoeren: Jas uit, riemen vast

Iets wat veel mensen niet weten is dat het insnoeren met een dikke jas aan eigenlijk erg onveilig is. Er zit teveel lucht en ruimte tussen de baby en de gordels. Hierdoor kan het kindje gemakkelijk uit zijn jas en gordels glippen. Dit geldt vooral voor de dikke winterjassen. Het beste is om deze jassen uit te trekken voordat je ze in de gordels snoert. Is het echt koud, wat het in de winter natuurlijk is, leg dan een dekentje over je kindje om het alsnog lekker warm te houden.

De positie van het stoeltje

Achterwaarts rijden is het meest veilig. Het risico op lancering bij een frontale botsing is namelijk erg groot wanneer het kindje voorwaarts gericht in de auto zit. Wanneer het achterwaarts geplaatst is, verdeelt het stoeltje de krachten over de hele achterkant wat het nekje en hoofdje beschermt. Wettelijk mag je kindje voorwaarts reizen vanaf 9 kg. Uiteraard in een goedgekeurd autostoeltje. Eigenlijk is wel de tip, hou het zo lang mogelijk vol om achterwaarts te rijden, dit is veiliger.

I-Size, Isofix wat betekenen deze termen?

Isofix is bij velen al wel bekend. De nieuwere auto’s hebben bevestigingshaken op de achterbank waar je dit stoeltje in kunt klikken. Zo zit het steviger in de auto bevestigd en staat het niet los op de achterbank. Het formaat van het stoeltje wat je nodig hebt, wordt bepaald door het gewicht van je baby.

Misschien ben je de term I-Size wel eens tegen gekomen. Het is een Europese veiligheidsnorm voor autostoeltjes. Deze werd in 2013 van kracht. De I-Size is een garantie voor extra beveiliging in de auto. De stoeltjes beschikken dan ook over extra veiligheidsmaatregelen. Er zitten o.a. speciale Isofix-haken in voor een betere bevestiging in de auto. Zo kun je het stoeltje eigenlijk niet fout installeren in de auto.

Belangrijke eigenschappen van een i-Size stoeltje zijn dat ze

* Geslaagd zijn voor een crashtest en ook zijn getest op zijdelingse aanrijdingen

* Het stoeltje achterwaarts geplaatst moet worden tot je baby 15 maanden oud is. Dit is dus anders dan bij de gebruikelijke stoeltjes! Sommige van deze stoeltjes kunnen je kindje zo vervoeren tot ze 105 cm groot zijn.

* De indeling van de maten van de stoel is op basis van de grootte van het kindje in plaats van het gewicht.

* Ze beschikken over de Isofix haken waardoor je het stoeltje altijd juist in de auto plaatst.

Dus kies je juiste stoeltje op het gewicht of de lengte van je baby, afhankelijk van het type stoeltje. Zorg ervoor dat ze niet met de dikke jassen in de stoel zitten en dan kan het reizen beginnen!

Bon voyage.

Kraamzorg de Drie Provincien - Jas uit, riemen vast. Je kindje veilig vervoeren in de auto