APGAR-score: Welke reflexen worden direct na de geboorte getest?

Als moeder wil je natuurlijk dat je pasgeboren baby gezond en wel ter wereld komt. Direct na de geboorte wordt er een aantal tests uitgevoerd om de gezondheidstoestand van je baby te beoordelen. Een van deze tests is de APGAR-score. Maar wat houdt deze score precies in en welke reflexen worden hierbij getest? In dit blog zullen we daar dieper op ingaan.

Wat is de APGAR-score?

De APGAR-score is een test die kort na de geboorte wordt uitgevoerd om te bepalen hoe goed een baby zich aanpast aan het leven buiten de baarmoeder. Deze test is ontwikkeld door Dr. Virginia Apgar in 1952 en staat voor Appearance (uiterlijk), Pulse (hartslag), Grimace (reactie op prikkels), Activity (spierspanning) en Respiration (ademhaling).

Bij elke categorie krijgt de baby een score van 0, 1 of 2, waarbij 0 het slechtst is en 2 het beste. De scores worden vervolgens bij elkaar opgeteld om tot een totaalscore te komen. Een score tussen de 7 en 10 wordt als normaal beschouwd, terwijl een score onder de 7 kan wijzen op mogelijke problemen die verder onderzoek vereisen.

Welke reflexen worden getest?

Tijdens het beoordelen van de APGAR-score worden verschillende reflexen van je pasgeboren baby getest. Deze reflexen geven belangrijke informatie over de gezondheidstoestand van je kindje. Hieronder worden de reflexen beschreven die worden getest bij het bepalen van de APGAR-score:

1. Uiterlijk (Appearance)

Bij deze categorie wordt gekeken naar de kleur van de huid van je baby. Een roze kleur wordt als normaal beschouwd, terwijl een bleke of blauwe kleur kan wijzen op zuurstoftekort of andere ademhalingsproblemen.

2. Hartslag (Pulse)

De hartslag van je baby wordt gemeten om te bepalen hoe goed het hartje functioneert. Een sterke en regelmatige hartslag is een goed teken, terwijl een zwakke of onregelmatige hartslag kan wijzen op problemen met de bloedsomloop.

3. Reactie op prikkels (Grimace)

Hierbij wordt gekeken naar hoe je baby reageert wanneer hij/zij geprikkeld wordt, bijvoorbeeld door zachtjes op de voetzooltjes te drukken. Een goede reactie, zoals huilen of terugtrekken van het lichaampje, toont aan dat het zenuwstelsel goed functioneert.

4. Spierspanning (Activity)

Bij deze categorie wordt gelet op de spierspanning van je baby. Een goede spierspanning betekent dat je baby actief beweegt en zijn/haar armen en benen goed kan strekken. Een lage spierspanning kan wijzen op zwakte of neurologische problemen.

5. Ademhaling (Respiration)

Tot slot wordt er gekeken naar de ademhaling van je baby. Een krachtige huil en een regelmatige ademhaling zijn positieve signalen, terwijl een zwakke ademhaling of moeite met ademen kan wijzen op mogelijke ademhalingsproblemen.

Door het testen van deze reflexen krijgen artsen een goede indicatie van de gezondheidstoestand van je pasgeboren baby. Mocht er tijdens de APGAR-score iets zorgwekkends naar voren komen, dan kunnen zij direct stappen ondernemen om de juiste medische hulp te bieden.

Conclusie

De APGAR-score is een belangrijke test die direct na de geboorte wordt uitgevoerd om de gezondheidstoestand van je baby te beoordelen. Door het testen van verschillende reflexen, zoals uiterlijk, hartslag, reactie op prikkels, spierspanning en ademhaling, krijgen artsen snel inzicht in de aanpassing van je kindje aan het leven buiten de baarmoeder.

Het is geruststellend om te weten dat deze tests worden uitgevoerd en dat eventuele problemen snel kunnen worden opgespoord en behandeld. Als moeder kun je zo meteen na de geboorte al vertrouwen hebben in een goede start voor jouw kleintje!

Kraamzorg de Drie Provincien - APGAR-score: Welke reflexen worden direct na de geboorte getest?