Lekker naar buiten met je baby

Het zonnetje schijnt en de frisse lucht lonkt. Na een pittige bevalling en een paar dagen binnen zitten met je baby lonkt de buitenlucht. Maar wanneer kun je nu naar buiten met je pasgeborenen?

Wanneer de eerste keer naar buiten

Pak in ieder geval de kraamdagen als je rustmoment. Je lichaam heeft een topprestatie geleverd en went aan de nieuwe situatie. Ook kun je meer gaan vloeien en kun je last krijgen van postnatale depletie. Enkele kenmerken daarvan zijn oververmoeidheid en stress, veroorzaakt door het nemen van te weinig tijd en ruimte na de bevalling om volledig te herstellen. Meer hierover in een ander komend blog.

Toch is de buitenlucht erg gezond en zodra het mogelijk is, is het sowieso goed om elke dag even een rondje te maken.

Voorbereiding voor je wandeling

Mocht je er na een paar dagen even lekker uit willen houd dan de volgende zaken in de gaten.
* Ga niet meteen alleen op stap. Het kan je soms lichamelijk best nog wel tegenvallen en dan is het wel zo veilig om iemand bij je te hebben. Ga ook geen wandeling van een uur inplannen, maar begin met een klein bescheiden blokje door je eigen wijk zodat je ook zo weer thuis bent.

* Als het gaat om kleding voor je baby zorg je uiteraard voor voldoende warmte, maar overdrijven is niet nodig. Kleed ze aan zoals je zelf ook gekleed gaat. Bescherm het hoofdje met een mutsje zodat je baby niet snel warmte verliest.

* De kinderwagenbak moet naar je toe gekeerd zijn, dit zorgt voor de minste prikkels en zo kun je je baby altijd goed in de gaten houden.

* Bescherm je baby tegen de zon met een parasol. De huid is zeer kwetsbaar dus bescherming is een must.

* Zorg dat je zelf comfortabele kleding aan hebt en bescherm je borsten tegen tocht. Deze zijn zeer gevoelig en hebben even extra zorg nodig.

Voor alles geldt dat je altijd de adviezen van je kraamverzorgende, verloskundige hierin moet opvolgen. Wanneer ze aangeven dat je meer rust moet pakken en hiermee moet wachten, doe dit dan ook. Je krijgt nog genoeg heerlijke momenten buiten met je spruit.

Meer interessante artikelen lezen? Lees bijvoorbeeld deze over het veilig vervoeren van je baby in de auto.

Kraamzorg de Drie Provincien - Lekker naar buiten met je baby