Geboren worden met een aardbeienvlek

Misschien heb je het wel eens bij een kindje gezien. Een iets verdikte rode vlek. Dit kan overal op het lichaam voorkomen en noemen we een aardbeienvlek (hemangioom). Zo’n aardbeienvlek komt voor bij ongeveer 10% van alle pasgeborenen. In principe is de vlek niet schadelijk en verdwijnt hij weer vanzelf. In enkele gevallen is het echter wel verstandig om hem te laten behandelen.

Waar bestaat een aardbeienvlek uit?

De vlek ontstaat enige dagen na de geboorte. Hij ligt wat verdikt op de huid. Dit komt doordat daar bloedvaatjes ophopen in de huid. Deze vormen een verdikking die je ook kunt voelen op de huid. Het kan ook zijn dat het wat dieper in de huid ontstaat. De vlek zal dan eerder een blauwe tint hebben dan een rode.

Omdat het om een gezwel gaat wordt het ook wel eens aangeduid als een tumor. Dit is alleen geen kwaadaardige want het is geen kanker soort. Het klinkt dus dan wat heftiger dan wat het eigenlijk is.

De vlek is meestal meteen na de geboorte nog niet zichtbaar. Je zal hem langzaam zien verschijnen en hij kan dan even doorgroeien.

Moet hij behandeld worden?

Over het algemeen zal de vlek vanzelf weer verdwijnen. Dit kan al heel snel gaan, maar soms kan het wat langer duren. Voordat je kind 10 is is hij over het algemeen helemaal verdwenen. Je kunt aan de vlek zien wanneer hij begint te veranderen. Hij zal iets groter worden en meer donker van kleur. Na die verkleuring zie je hem langzaam verdwijnen. Meestal zonder schade, maar soms blijft er iets van een kleine verkleuring achter of een klein litteken.

In sommige gevallen is het beter om de vlek te behandelen. Deze gevallen zijn:

* Door de aardbeienvlek wordt het zicht of de ademhaling belemmerd. Hij groeit dan bij het oog, in en rondom de neus of mond.

* Wanneer de vlekken heel groot worden en in het gezicht zitten. Deze kunnen dan nare littekens achterlaten.

* Als de aardbeienvlek snel gaat groeien, bloeden of gaat ontsteken.

* Wanneer een kind meerdere vlekken heeft kan het zijn dat er een afwijking aan de bloedvaten is. Er zal dan ook verder onderzoek plaatsvinden.

Hoe wordt de aardbeienvlek behandeld?

Mocht behandeling nodig zijn dan zal je kindje daarvoor medicijnen krijgen. Deze bètablokkers remmen de groei. Dit zorgt ervoor dat hij kleiner blijft en ook sneller zal verdwijnen. Is deze behandeling niet voldoende dan kan er geopereerd worden. De hemangioom wordt dan weggesneden. Een laserbehandeling kan ook een mogelijkheid zijn.

Meer interessante artikelen lezen? Lees bijvoorbeeld ons artikel over het veilig vervoeren van je kleintje in de auto.

Kraamzorg de Drie Provincien - Geboren worden met een aardbeienvlek