Wat horen baby’s in de buik?

Wat horen baby’s? De meeste van ons doen het al automatisch, praten tegen je zwangere buik. Een liefkozend woordje, even een verzoekje niet te hard te schoppen of het zingen van een liedje. Maar wat kan je ongeboren baby nu eigenlijk allemaal horen? Nou meer dan je denkt! In dit artikel lees je waarom het zeker belangrijk is om je baby al aan jouw stem te laten wennen.

Wat en vanaf wanneer kan je baby in je buik iets horen

Vanaf week 20 kan je baby de eerste geluidjes horen. Denk hierbij aan jouw stem, de rommelende geluiden in je darmen en maag maar ook je hartslag. Vanaf week 24 komen daar een heleboel geluiden bij.

Draai je favoriete muziek en je baby kan al mee swingen. Je stem begint ook steeds duidelijker te worden en hij zal meer variatie horen in je stem. Dus ben je boos, vrolijk of gestrest? Je baby heeft het allemaal al door, door je stem en verandering in hartslag.

Hoe reageert je baby op de geluiden

Je baby kan zelfs in je buik al enorm schrikken. Zet maar eens een blender aan of gooi ineens de radio op volume 10. Ook je eigen stem kan voor onrust zorgen wanneer je die ineens verheft. Je baby heeft het liefst zachte geluiden en het liefst ook nog herhalende geluiden zoals je stem, je hartslag en zachte, hoge of melodische klanken.

Horen baby’s muziek?

Even een speciale aandacht voor de muziek. Een pasgeboren baby kan daadwerkelijk muziek herkennen die het vaak gehoord heeft in de buik. Harde en lage tonen genieten niet de voorkeur, ga liever voor zachtere en hogere tonen. Het ‘Mozart effect’ fabeltje van vroeger is helaas al ontkracht. Je zou namelijk slimmer worden wanneer je zou luisteren naar de muziek van Mozart. Ongeboren baby’s zouden door het horen van de muziek in de buik een hoger IQ ontwikkelen. Niks mis met Mozart, maar het IQ zal er niet van stijgen.

Speelde je veel dezelfde muziek af? Grote kans dat het je baby rustig kan maken…mits het hardrock is, dan wordt het wel een uitdaging.

Een kalmerend effect

Je baby heeft al zo’n 20 weken altijd mogen genieten van jouw stem en jouw hartslag. Twee constante geluiden. Het is ook niet voor niks dat je baby rustig wordt wanneer hij op je borst ligt. Het kloppen van je hart zorgt voor een vertrouwd ritme en geluid. Ook je sussende stem zal hem snel rustig krijgen. En vergeet natuurlijk niet die fijne muziek die je veel draaide tijdens de zwangerschap.

Kraamzorg de Drie Provincien - Wat horen baby’s in de buik?