Je baby en de zon

Dat we onze huid moeten beschermen tegen de felle zonnestralen is bij iedereen inmiddels wel bekend. Huidschade opgelopen in onze jongere jaren kan op latere leeftijd voor problemen gaan zorgen. De tere baby- en kinderhuid is extra gevoelig voor de Uv-straling. Wij geven je een aantal tips & tricks om ze het beste te beschermen.

De tere babyhuid

Een babyhuid is dunner dan die van een volwassene. Daarom moet hij extra beschermd worden. Dit geldt overigens ook voor jonge kinderen. Dit komt omdat baby’s en jonge kinderen snel groeien. Huidcellen hebben minder tijd om te herstellen na beschadiging. Op latere leeftijd verhoogt reguliere verbranding de kans op huidkanker. Omdat we dit natuurlijk niet willen is een goede bescherming zeer belangrijk.

Hoe beperk je zonschade bij je baby

Natuurlijk begint het bij een goede zonnebrand. Kies een hoge factor, minimaal 50 en smeer je kindje om de 2 uur in wanneer het steeds buiten is. Denk erom, ook in de schaduw kun je goed verbranden!

Vermijd het directe zonlicht. Creëer een schaduwplek door middel van een parasol of zoek andere schaduwplekjes. Denk er bij een kinderwagen om dat je de wagen niet vol afdekt met een doek. Er is dan te weinig luchtcirculatie waardoor het te warm wordt in de kinderwagen. Kies liever een losse parasol die je aan de wagen kunt vastmaken.

UV-werende kleding en hoofdbescherming. Voor de kleintjes kun je ook speciale UV-werende kleding aanschaffen. Vooral zwempakjes worden veel gebruikt. Deze hebben ook mouwtjes zodat de schoudertjes beschermd zijn en hebben een beschermfactor 50! Voor de kale bolletjes is het goed om een hoedje of petje te dragen.

Zonverbranding van de babyhuid

Helaas, soms gebeurt het toch dat er een verbranding plaatsvindt ondanks je goede zorgen.

Koel de huid af met vochtige lauwe doeken en smeer je kindje goed in met een aftersun. Heb je pure aloë vera in huis? Nog beter! Hoe puurder hoe beter. Je zult merken dat de hitte snel uit de huid trekt en je kindje ervan opknapt. Denk er daarna om dat de huid tijd nodig heeft om te herstellen en laat het even zo weinig mogelijk in aanraking komen met de zon.

Een zonnesteek

Een zonnesteek kan ook door een baby opgelopen worden. Hoe kleiner hoe moeilijker te ontdekken maar houd deze symptomen in de gaten: meer dorst, een huid die vochtig en koel aanvoelt, verhoogde lichaamstemperatuur, lusteloos, prikkelbaar en uitputting. Grotere kindjes kunnen aangeven dat ze buikkrampen en kramp in armen en benen krijgen.
Het kindje moet afkoelen en hydrateren. Laat hem zoveel mogelijk drinken en houd de symptomen in de gaten. Zakken ze niet snel af, raadpleeg dan altijd de huisarts.

Kraamzorg de Drie Provincien - Je baby en de zon