Zwanger en Corona, waar moet je rekening mee houden

Laatste update artikel 9-6-2021

Op dit moment beheerst corona de gehele wereld. Vooral kwetsbare groepen zijn extreem vatbaar voor het virus en ,zoals iedereen weet, is het ook daadwerkelijk voor veel mensen erg gevaarlijk. Maar wat als je nu zwanger bent. In dit artikel gaan we ervan uit dat je zelf geen corona klachten hebt. Moet je extra voorzichtig zijn? Hoe gaat het wanneer je bent bevallen? Wij geven je in dit blog een aantal antwoorden op je vragen.

1. Val ik met mijn zwangerschap binnen een risicogroep

Het is logisch dat je je extra zorgen maakt om je zwangerschap tijdens deze periode met corona om ons heen. Toch val je, tot zover bekend, niet binnen een risicogroep. Er is geen verhoogd risico om het virus te krijgen mits je natuurlijk niet al in de basis tot een risicogroep behoort. Ook de gevolgen van het krijgen van corona lijken niet heftiger te zijn dan bij een niet zwangere. Overdracht naar het kindje kan voorkomen maar in welke fase tijdens de zwangerschap is nog niet echt bekend.
Wel worden zwangeren die corona krijgen soms iets eerder naar de IC gebracht voor extra controle.

2. Waar moet ik extra om denken tijdens de zwangerschap

Eigenlijk gelden de standaard corona preventie regeltjes dus:
· Houd 1,5 meter afstand
· Was je handen regelmatig
· Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
· Gebruik papieren zakdoekjes
· Schud geen handen
· Vermijd drukte
Momenteel hoort het dragen van een mondkapje in publieke ruimtes daar ook nog bij. Omdat je niet extra vatbaar voor het virus bent heb je in principe geen extra preventieve maatregelen waaraan je je moet houden.

3. Kan ik wel naar mijn afspraken zoals naar de verloskundige en huisarts?

Gelukkig zijn de regels hierin inmiddels weer versoepeld. Zowel je partner als je andere kids mogen weer mee naar de afspraken bij de verloskundige en huisarts. Dus tenzij er weer een aanscherping van de regels komt zijn er op dit vlak geen beperkingen.

4. Ik ben bevallen, komt er wel een kraamverzorgende?

Ja hoor, dit traject kan gewoon opgestart worden. Bij Kraamzorg De Drie Provinciën doen we altijd ons uiterste best om ervoor te zorgen dat je ,gedurende de kraamtijd, dezelfde kraamverzorgende hebt. Deze kraamverzorgende zal zich houden aan de corona maatregelen die op dat moment gelden. De intake gesprekken bij een 1e kindjes worden kunnen weer fysiek plaatsvinden na triage.

Is er een daadwerkelijke besmetting in de familie dan zal de zorg aangepast worden. Er zal dan een deel fysiek en een deel op afstand plaatsvinden volgens de geldende protocollen en de benodigde beschermingsmiddelen. Uiteraard wordt er voor de beste zorg gezorgd en gekeken naar de beste manier om hiermee om te gaan.

5. Mag ik bezoek hebben na mijn bevalling wanneer er nog corona heerst?

Hierin geldt het advies om externe bezoeken te beperken. Hoe meer verschillende mensen je over de vloer krijgt hoe groter het risico dat er iemand met corona tussen zit. Wanneer je wel bezoek ontvangt houd dan de basisregels in acht. Dus denk aan:
* 1,5 meter afstand houden, van jullie als ouders, de baby en de kraamverzorgende.
* Zeker weten dat de bezoekers geen corona gerelateerde klachten hebben
* Beperk het aantal personen door je aan de richtlijnen van het RIVM te houden. De zorgverleners worden niet als bezoek gezien dus die hoef je niet mee te tellen. Momenteel mogen er maximaal 2 externe bezoekers in de kraamweek komen.
* Wanneer de kraamverzorgende aanwezig is kan er even geen ander bezoek zijn. (andere zorgverleners uitgesloten)

Lig je nog, na de bevalling, in het ziekenhuis dan kunnen er nog andere regels gelden.

Deze regels zorgen ervoor dat je misschien wat creatief moet zijn met het bezoek en het tonen van de pasgeborene. Natuurlijk wil je het liefste iedereen je nieuwe wonder laten aanschouwen en misschien vast laten houden maar hou de risico’s in gedachte. Liever een gezond gezin en bewondering op afstand dan onnodig risico’s lopen.

Kraamzorg de Drie Provincien - Zwanger en Corona, waar moet je rekening mee houden