De ontwikkeling van je baby week 29-32

Het wordt nu echt spannend. Je zit nu in het laatste trimester van je zwangerschap. Je buik kan al behoorlijk in de weg zitten maar onthoud! Er is een mijlpaal bereikt. Je baby is namelijk officieel levensvatbaar.
Week 29

Je baby is nu officieel levensvatbaar. De rode huid van je baby is aan het verdwijnen en wordt nu, door het onderhuidse vet, mooi roze. De nesthaartjes beginnen nu ook langzaamaan te verdwijnen. Je baby is nog goed aan het gymnastieken en kan het erg druk hebben in je buik. Zelfs zo erg dat het nog kan verschuiven van hoofdligging naar stuitligging. Niks om je zorgen over te maken want de houding kan nog vele malen veranderen en daar is nog ruimte genoeg voor.

Je hebt het vast erg druk met alle voorbereidingen voor de komst van je kleintje. De babykamer moet klaar, heb je alles goed geregeld enz enz. Niet alleen jij bent daarmee bezig, ook je partner. Blijf met elkaar praten. Het is ,naast dat het een leuke periode is, een spannend vooruitzicht. Vooral wanneer het je eerste kindje betreft. Er komt veel op je af.
Week 30

De groei zit er goed in. Je baby meet deze week al zo’n 40 centimeter en weegt tussen de 1500 en 1800 gram. Heb je het idee dat je veel dorst hebt? Met veel bedoelen we dan ook dat je er ‘s nachts zelfs van wakker wordt? Geef dit dan door aan je verloskundige. Na het afnemen van een bloedtest kan er gekeken worden of je last hebt van zwangerschapssuiker. Dit komt voor bij ongeveer 2 tot 3 procent van de zwangerschappen.
Al last van nesteldrang? Bij velen begint dit al eerder maar zelfs bij de meest ongeorganiseerde sloddervossen begint het nu te kriebelen. Het huis moet schoon, netjes en de babykamer op orde.

Ben jij rhesus-D-negatief? Dan wordt deze week je bloed onderzocht op rhesus-antistoffen.Wanneer het je eerste kindje is dan krijg je een injectie met antirhesus-D-immunoglobuline zodat je zelf geen antistoffen gaat aanmaken die je kind ziek kunnen maken.
Na de bevalling wordt bekeken wat de rhesus-D-factor van je kind is. Blijkt je kindje ook positief te zijn dan krijg je nog een injectie. Die injectie voorkomt dat jouw lichaam antistoffen gaat aanmaken wat van belang is bij een eventuele volgende zwangerschap van een rhesus-D-positief kind. De antistoffen zouden namelijk de baby ziek kunnen maken.
Week 31

Je baby is je buik al heel goed aan het vullen dus de bewegingsruimte wordt steeds iets verder beperkt. Toch kan dat voor jou niet zo voelen met al het geduw en gerommel in je buik. Je baby krijgt steeds meer behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Denk hierbij aan vitamine C, foliumzuur, calcium en eiwitten. Zorg er zelf dus voor dat je gezond en gevarieerd eet.

Wist je dat je lichaam al borstvoeding kan gaan aanmaken? Je kunt daadwerkelijk al last krijgen van natte plekken in je bh. Geen probleem, zoogcompressen kunnen je helpen dit vocht op te vangen.

Beginnen je handen en voeten wat dik te worden? Dit komt doordat je lichaam vocht vasthoudt. De hoeveelheid vocht in je bloed is namelijk zo’n 40 procent toegenomen. Naast het ongemak van vocht kun je er ook last van gaan krijgen, bijvoorbeeld omdat het vocht voor zenuwbeknelling kan zorgen. Dit kun je merken doordat je o.a. Carpaal Tunnelsyndroom kunt ontwikkelen. Het vocht beknelt de zenuw in je pols wat polsklachten geeft. Gelukkig zijn hier speciale spalken voor en zijn er simpele oefeningen die je helpen alles soepel en pijnvrij te houden.
Week 32

Voel je wel eens een vreemde tik in je buik? Het kan dan heel goed zijn dat je baby de hik heeft. Soms kun je zelfs je buikt iets zien opspringen. Je baby drinkt het vruchtwater en wanneer het maagje te vol raakt, kan de inhoud het middenrif gaan prikkelen. Dit trekt dan in een reflex samen wat de hik is.

Zelfs je oren doen mee qua verandering in je lichaam. De buis van Eustachius is wijder. Dit zorgt ervoor dat de verbinding tussen je middenoor en neuskeelholte groter wordt. Het lijkt daardoor alsof je stem veel harder is.

Last van kortademigheid? Dat kan zeker kloppen, niet zo vreemd aangezien je longen best wel in de verdrukking komen. Ze kunnen daardoor niet volledig gebruikt worden wat snel kortademigheid kan veroorzaken.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 29-32