Zwangerschapsmisselijkheid, wat kun je ertegen doen

Tijdens je zwangerschap kun je naast de fijne dingen ook helaas diverse kwaaltjes ontwikkelen. Zwangerschapsmisselijkheid is er één van. Deze kwaal treft een redelijk aantal zwangere dames alleen de mate van heftigheid kan erg verschillen. Sommigen hebben er een paar dagen een beetje last van terwijl anderen maanden lang extreme last hebben. Hoe het komt en tips om het te verminderen lees je in dit blog.

Hoe kan het dat je misselijk wordt

Zo’n 60-80% van de zwangere dames krijgt op enig moment last van misselijkheid. Dit kan zomaar ineens opkomen of je wordt ermee wakker. De exacte oorzaak is niet helemaal duidelijk maar het heeft waarschijnlijk te maken met een verandering in je hormoonhuishouding.

Je lichaam maakt nogal wat veranderingen door tijdens je zwangerschap. Je lichaam produceert meer oestrogeen maar maakt ook het zwangerschapshormoon HCG aan. Deze hormonen kunnen de misselijkheid veroorzaken.

Naast de hormonale veranderingen heeft ook je eigen gemoedstoestand invloed en je gevoeligheid voor de hormoon veranderingen.

Wat zijn de symptomen van zwangerschapsmisselijkheid

Je kunt last krijgen van de misselijkheid vanaf de 1e week dat je overtijd bent tot ongeveer week 12/13. De symptomen kunnen variëren van brandend maagzuur, misselijkheid en zelfs overgeven. Sommige dames hebben helaas last van misselijkheid waarbij ze ook veel moeten braken. Bij extreme gevallen is dit langdurig en hevig waarbij ze niks binnenhouden en tijdelijk in het ziekenhuis kunnen belanden.

Anderen zijn vooral in de ochtend misselijk, dit noem je ochtendmisselijkheid maar je kunt er ook alleen ‘s avonds of ‘s middags last van hebben.

Tips om de misselijkheid te verminderen

* Neem je rust, je lichaam kan alle veranderingen even niet goed verwerken dus heeft even de rust en tijd hiervoor nodig. Vermoeidheid kan de misselijkheid verergeren dus neem even een stapje terug.

* Probeer zo nu en dan wel lekker naar buiten te gaan, frisse lucht kan zeker helpen.

* Vermijd plotselinge bewegingen dus sta langzaam op vanaf je stoel en bed.

* Tafel niet te zwaar. Probeer liever kleinere porties te eten. Heb je minder behoefte aan eten? Zorg er dan voor dat wat je eet ook voedzaam is en eten is wat je energie geeft.

* Houd je gewicht in de gaten. Wanneer je teveel afvalt kan het zijn dat jij en je baby niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Blijf je afvallen, al is het steeds een paar kg, trek dan aan de bel.

Zwangerschapsmisselijkheid is dus zeer veel voorkomend. De meeste dames zijn na 4 maanden van de klachten verlost, een enkeling heeft er iets langer last van.

Kun je moeilijk in slaap komen en blijven tijdens je zwangerschap? Lees hier vele tips en trics om van een heerlijke nachtrust te genieten.

Kraamzorg de Drie Provincien - Zwangerschapsmisselijkheid, wat kun je ertegen doen