Een fijne slaaphouding tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is slaap één van de belangrijkste dingen en dat wil nog wel eens een probleem zijn. Oké, de meeste slapeloze nachten komen er nog aan wanneer je kindje is geboren, maar ook tijdens de zwangerschap kan een goede nachtrust soms moeilijk zijn. Het zoeken van de juiste houding, slapeloosheid, het komt allemaal voor. We geven je een aantal tips voor een fijne slaaphouding waar Doornroosje jaloers op zou worden.

Hij zit in de weg, de buik

Hoe verder je in de zwangerschap bent hoe groter de buik en hoe meer hij ook in de weg kan gaan zitten. Het is goed je lichaam al vanaf het begin te laten wennen aan een andere slaaphouding. Dit zorgt voor een betere overgang en minder gewenning wanneer je over moet naar een comfortabele houding. Lastig maar met onze tips & trics kun je alsnog een fijne nacht tegemoet gaan.

Welke slaaphouding is nu eigenlijk het beste?

Ben je een buikslaper? Jammer maar dan moet je al snel op zoek naar een andere houding omdat het waarschijnlijk niet lekker voor jou ligt. Het kan geen kwaad voor het kindje overigens. En natuurlijk kun je deze houding zo lang mogelijk vasthouden wanneer het voor jou geen problemen oplevert en je nog heerlijk slaapt.

Rol je op je linkerzij? Mooi blijven liggen! Slapen op je linkerzij is de meest gunstige houding. Je lichaam heeft de beste doorbloeding wat goed is voor de placenta en de baby.

Slapen op je rechterzij wordt afgeraden. Het kan namelijk wat risico’s met zich meebrengen. Vooral vanaf je derde trimester wanneer je baarmoeder en baby al behoorlijk aan de maat zijn. Ze kunnen dan op de aorta en vena cava drukken. Deze aders wil je liever niet afknellen aangezien er veel bloed door stroomt. Wanneer ze licht dichtgedrukt worden krijgt de placenta minder bloed wat in zeldzame gevallen voor problemen kan zorgen. Let op, zeldzame gevallen dus raak niet meteen in paniek, de kans op je rechterzij is gewoon iets groter dan in een andere houding. Je kunt zelf ook klachten ondervinden door een slechte bloedsstroom zoals duizeligheid en misselijkheid. Merk je deze symptomen tijdens het wakker worden, draai dan op de andere zij.

Slapen op je rug kan voor wat meer druk op je lichaam zorgen wat ook vaak minder comfortabel is.

Hulpmiddelen die je comfortabel laten slapen tijdens de zwangerschap

Je kunt door de zwangerschap snel last krijgen van je bekken wanneer je op je zij ligt. Hier zijn goede kussens voor te vinden. Een kussen tussen de knieën ligt erg fijn en zorgt ervoor dat je bekken in 1 lijn blijft en niet kantelt. Dit kan een gewoon kussen zijn maar ook een voedingskussen werkt prima, deze verschuift minder snel.

Een wig is een speciaal kussen wat heerlijk onder je buik kan liggen. Het ondersteunt je buik zodat je minder last van het gewicht hebt.

Verzamel meerdere kussens. Je kunt jezelf heerlijk omringen met zachte kussens. Ze kunnen je een fijne steun in de rug geven of bijvoorbeeld extra onder je arm of knie liggen bij een zijligging om zo comfortabel mogelijk je plekje te vinden in bed.

Bij alles hou je eigen lichaam in de gaten. Je merkt snel genoeg wanneer een houding minder geschikt is. Voel je je niet goed door bijvoorbeel duizelig of misselijk te zijn, draai dan in een andere houding. Nestel je lekker in al je kussens en slaap lekker.

Kraamzorg de Drie Provincien - Een fijne slaaphouding tijdens de zwangerschap