Wat stop je in je ziekenhuistas?

De een gaat voor een thuisbevalling, de ander plant er een in het ziekenhuis (al dan niet ‘vrijwillig’) In beide gevallen kan het geen kwaad om een paar weken voor je uitgerekende datum een ziekenhuistas klaar te hebben staan. Je kindje kan immers eerder komen en wanneer je voor een thuisbevalling gaat kan het zijn dat je door complicaties alsnog naar het ziekenhuis moet. Maar wat neem je nu allemaal mee?

Basisspulletjes voor je ziekenhuistas

We beginnen bij een shirt wat je kunt dragen tijdens het bevallen. Een hele pyjama met broek is leuk en lekker warm, maar niet praktisch dus ga liever voor een T-shirt of nachthemd.

Natuurlijk moet je ook denken aan een setje kleding voor na het bevallen waarin je naar huis kunt. Misschien wil je ook een extra shirt meenemen voor het geval dat je even in het ziekenhuis moet blijven en iets schoons aan kunt trekken.

Naast de kleding neem je wat toiletspulletjes mee voor jezelf. Voor de baby is alles wel aanwezig, eerst in het ziekenhuis.

Voor je baby neem je uiteraard de eerste kleertjes mee. Een lekker zacht mutsje en lekker zittend pakje bijvoorbeeld. Altijd leuk om je baby te kleden in je eerste uitgekozen outfit. Doe niet te moeilijk met allemaal frutsels, maar kies voor een zacht pakje en rompertje wat simpel aan en uit kan.

Andere zaken die je eventjes in je tas kunt stoppen zijn
* Je verzekeringspapieren/ identiteitsbewijs
* Controlekaart verloskundige/huisarts
* Een camera wanneer je deze nog los gebruikt. Anders altijd handig om achter de hand te hebben want je zult net zien dat de batterij van je telefoon leeg is….
* Een euromuntje voor de ziekenhuisrolstoel.

Wanneer je weet dat je een paar dagen sowieso in het ziekenhuis gaat verblijven kun je natuurlijk meer spulletjes pakken. Denk aan extra kleding en wat vermaak zoals wat leesvoer.

Met deze basisspulletjes ben jij er in ieder geval helemaal klaar voor!

Kraamzorg de Drie Provincien - Wat stop je in je ziekenhuistas?