Wat is berg bij een baby?

Je hebt ze vast wel eens gezien. Soort gelige schilferige vlekken op een babyhoofdje. Berg is een veelvoorkomende huidaandoening bij baby’s die ook wel seborroïsch eczeem wordt genoemd. Je herkent het door de vorming van vettige, schilferige plekken op de hoofdhuid van de baby. Deze plekken kunnen er geelachtig of bruin uitzien en kunnen soms ook rood worden.

Wat is berg

Berg komt vaak voor bij pasgeboren baby’s en jonge kinderen. Hoewel de exacte oorzaak niet bekend is, wordt gedacht dat het te maken heeft met overactieve talgklieren en een overgroei van een gist genaamd Malassezia op de huid.
Deze aandoening is meestal onschadelijk en veroorzaakt meestal geen jeuk of ongemak voor de baby. In de meeste gevallen verdwijnt berg vanzelf binnen enkele maanden tot een jaar. Het kan echter af en toe terugkeren.

Wat kun je tegen berg doen

Hoewel berg niet schadelijk is, kun je als ouder wel iets doen om de schilfering te verminderen. Denk hierbij aan:
1. Voorzichtig wassen: Was de hoofdhuid van je baby regelmatig met een milde babyshampoo. Masseer de hoofdhuid voorzichtig met je vingers om de schilfers los te maken. Spoel de shampoo grondig uit en dep de hoofdhuid droog met een zachte handdoek.
2. Kammen: Gebruik een zachte borstel of kam om voorzichtig de losse schilfers van de hoofdhuid te verwijderen. Doe dit na het wassen, wanneer de hoofdhuid nog vochtig is. Forceer niet en zorg ervoor dat je de hoofdhuid niet irriteert.
3. Oliemassage: Je kunt wat natuurlijke oliën, zoals babyolie, olijfolie of amandelolie, op de hoofdhuid van je baby aanbrengen. Laat de olie enkele minuten intrekken en kam vervolgens voorzichtig de schilfers weg. Was daarna het haar van je baby om de overtollige olie te verwijderen.
4. Vermijd krabben: Het is belangrijk om te voorkomen dat je baby aan de berg krabt, omdat dit de huid kan irriteren en infectie kan veroorzaken. Houd de nagels van je baby kort en zorg ervoor dat ze schoon zijn om krabben te minimaliseren.

Als de berg ernstig is, zich verspreidt naar andere delen van het lichaam of als je je zorgen maakt over de conditie van je baby, is het altijd verstandig om contact op te nemen met een arts of kinderarts voor advies en passende behandeling. Ze kunnen je indien nodig een speciale shampoo of crème voorschrijven om de symptomen te verminderen.

Kraamzorg de Drie Provincien - Wat is berg bij een baby?