Je baby verwennen met babymassage

Is jouw baby onrustig? Heeft het moeite met in slaap vallen? Heeft ze veel krampjes? Ooit wel eens aan babymassage gedacht?

Wat is babymassage

Oorspronkelijk komt het masseren van baby’s uit India. Hier is het masseren een dagelijks onderdeel van de babyverzorging. Dit is uiteindelijk overgewaaid naar de rest van de wereld waar je op steeds meer plekken de kunst van de babymassage kunt leren. Het is simpel om te doen en goed ook voor de binding met je kleintje.

Het is een zachte manier van masseren waarbij je het hele lichaam langs gaat. Meestal begin je hiermee wanneer je baby rond de 4 weken oud is. Eerder kan voor de baby te inspannend zijn. Wacht er ook niet te lang mee want hoe ouder, hoe beweeglijker en hoe lastiger het is om het te leren en toe te passen.

Waarom zou je babymassage gebruiken?

Door je baby op de juiste manier te masseren zal het ontspannen. Het gelukshormoon serotonine neemt toe. De hartslag daalt en daardoor wordt de ademhaling rustiger.

Je zult merken dat je baby zich steeds meer zal ontspannen en zich ook heerlijk over gaat geven aan je massage en daarna heerlijk zal kunnen slapen.

Het masseren werkt, naast dat het ontspanning geeft, ook heel goed tegen darmkrampjes en constipatie. Door het buikje op een bepaalde manier te masseren geeft het veel verlichting tegen die klachten.

Door de massage stimuleer je de stofwisseling en wordt het lichaam als het ware losgemaakt en in ontspannen stand gebracht. Dit heeft ook een gunstig effect ook op de ontwikkeling van de hersenen, de lichaamsgroei, ademhaling en het immuunsysteem.

De band met je baby versterken

Het geven van de massage kan ook voor ouders zeer ontspannen zijn. Je focust je volledig op je baby en je baby op jou. Het versterkt de band. Dit is ook een goede manier voor vaders om een fijne band te creëren met de kleine spruit.

Het is een heel intiem moment wat dus voor beide veel voordelen heeft.

Ook bij jou in de buurt worden babymassage cursussen aangeboden. Via het internet zijn deze vaak simpel te vinden.

Meer interessante artikelen lezen? Lees dan bijvoorbeeld alles over het gehoor van de baby in de buik

Kraamzorg de Drie Provincien - Je baby verwennen met babymassage