Kinkhoest, gevaarlijk voor mijn baby?

Kinkhoest is een infectie in de luchtwegen. In Nederland zit een vaccinatie tegen kinkhoest in het rijksvaccinatieprogramma. Niet iedereen maakt gebruik van de mogelijkheid tot vaccineren waardoor het alsnog kan voorkomen. Ook hebben kleine kinderen nog niet alle vaccinaties gehad. In dit blog vertellen we je er meer over.

Hoe ontstaat kinkhoest

Kinkhoest wordt veroorzaakt door een bacterie en is erg besmettelijk. De bacterie maakt gifstof aan wat grote hoestbuien veroorzaakt. Het is een ziekte die best langdurig is. Hij kan namelijk wel 3 tot 4 maanden duren. De incubatietijd na besmetting is ongeveer 7 tot 10 dagen. Dan kun je de eerste verschijnselen opmerken.
Je kunt het oplopen doordat iemand die besmet is hoest of niest. De druppeltjes in de lucht worden dan ingeademd wat voor de besmetting zorgt. Het is zowel besmettelijk voor zowel volwassenen als kinderen. Wel is het vooral besmettelijk voordat de heftige hoestbuien beginnen, daardoor heb je vaak al mensen besmet voordat je het door kunt hebben.

Verschijnselen kinkhoest

Het begint met een verkoudheid, niets bijzonders denken de meeste dan. Na een paar dagen begin je met hoesten. Dit hoesten is vaak alleen heftiger dan bij een gebruikelijke verkoudheid. Er komt veel slijm bij en je krijgt het benauwd. Hierdoor moet je langer inademen en kun je ook een gierend geluid horen. Door het slijm kan het zijn dat je ook moet overgeven. Het hoesten kan erg lang aanhouden en hierdoor kun je erg moe worden en kan het ook pijnlijk op de borst worden.

Is kinkhoest gevaarlijk?

Voor kinderen jonger dan 1 jaar kan kinkhoest gevaarlijk zijn. Ze hebben nog niet alle vaccinaties tegen kinkhoest gehad en kunnen erg benauwd worden. Ze zullen dan ook meestal opgenomen worden in het ziekenhuis.
Kinderen met een longziekte en ernstige hartziekte kunnen ook ernstig ziek worden. Loop je het zelf op tijdens een zwangerschap? Je kunt het dan overdragen bij de geboorte, dus houd ook dit in de gaten.
In principe gaat het vanzelf weer over. Volwassenen en jongeren worden er niet erg ziek van. Let er natuurlijk wel op dat je anderen kunt besmetten, dus blijf, wanneer mogelijk, uit de buurt van de allerkleinsten.

Hoe kom je er weer vanaf

Het gaat gelukkig vanzelf weer over, maar het kan wel een lange weg zijn van een paar maanden. Het vele hoesten is erg vervelend en houd je uit de slaap dus probeer zoveel mogelijk rust te pakken. Platliggen is niet nodig maar te veel inspanning mag even vermeden worden.
Zodra de fase van het heftige hoesten begint, is de besmettelijkste periode al voorbij.
Nogmaals, blijf uit de buurt van de baby’s jonger dan 1 jaar. Ook zwangere dames vanaf ongeveer 34 weken kunnen het liefst even niet in de buurt komen.

Kraamzorg de Drie Provincien - Kinkhoest, gevaarlijk voor mijn baby?