Een zwangerschapsmasker. Wat is het en hoe voorkom je het

Een fijn beautymasker, daar houden we wel van. Helaas gaat dit blog over een ander soort masker. Een zwangerschapsmasker (melasma). Zo nu en dan kom je er wat over tegen. Maar wat is het nu eigenlijk en hoe voorkom je het. Wanneer loop je risico en hoe ziet het er uit. Lees hieronder alle antwoorden op deze vragen.

Wat is een zwangerschapsmasker

Hormonale schommelingen tijdens de zwangerschap kunnen ervoor zorgen dat er meer pigment aangemaakt wordt. Op deze plekken kunnen bruine vlekken ontstaan. Deze verschijnen meestal op het voorhoofd, rondom de ogen, jukbeenderen en op de bovenlip en kin. Minder vaak voorkomend zijn pigmentvlekken op de armen en in de nek.

Is het schadelijk? Nee, gelukkig niet. Het is een niet schadelijke hyper pigmentatie. Niet schadelijk betekent niet dat het niet vervelend kan zijn. Niemand zit te wachten op deze vlekken. Soms kunnen ze vrij prominent aanwezig zijn en daar heb je gewoon geen zin in. Camoufleren met make-up kan natuurlijk maar het blijft vervelend.

Hoe kan ik een zwangerschapsmasker voorkomen

Dit kan eigenlijk maar op één manier….blijf uit de zon. Al hoe fijn de heerlijke zonnestralen zijn, ze zijn ook de boosdoener van het masker. Probeer de volle zon te vermijden. Bescherm je gezicht met een hoge factor zonnebrandcrème en bijvoorbeeld een trendy hoed. Doe dit tijdens de zwangerschap maar ook de paar maanden erna.

De klachten ontstaan meestal rond het tweede en derde trimester dus denk er meteen om zodra je weet dat je zwanger bent.

Krijgt iedere zwangere ermee te maken en hoe kom ik ervan af

Volledig voorkomen kun je het niet altijd. Sommige dames zijn er veel gevoeliger voor dan anderen maar de kans is voor alle zwangeren wel groot dus voorkomen is altijd beter dan genezen. Meestal verdwijnen de vlekken binnen enkele maanden vanzelf.

Er zijn bepaalde blekende crèmes die gebruikt worden bij de behandeling van de pigmentvlekken. Ze zouden de vlekken bleken. Wees hier wel voorzichtig mee tijdens de zwangerschap. Wacht liever tot na de bevalling.

Naast de crèmes zijn er ook bepaalde behandelingen die kunnen helpen. Denk aan lasertechnieken en fruitzuurbehandelingen. Wil je meerdere kinderen dan loop je elke keer weer risico op de vlekken. Wacht dus liever met deze vrij dure behandelingen totdat je gezin helemaal compleet is anders blijf je aan de gang.

Kraamzorg de Drie Provincien - Een zwangerschapsmasker. Wat is het en hoe voorkom je het