Reflux bij kinderen

Wanneer je als kersverse ouder in de boeken duikt om alles te weten te komen over baby’s ben je dit onderwerp vast al eens tegengekomen, reflux. Bij reflux stroomt de zure inhoud van de maag weer omhoog in de slokdarm. Hierdoor moeten de kleintjes spugen. Dit komt veel voor en is niet iets om direct over in te zitten. Wel kan het erg vervelend zijn en wil je er natuurlijk alles aan doen om het te voorkomen of te verminderen.

Hoe ontstaat reflux

Alles wat je slikt gaat via de slokdarm naar de maag. Rond de doorgang van de slokdarm naar de maag zit een sluitspier. Deze zorgt ervoor dat wat in de maag zit, ook in de maag blijft. De maag van een baby is nog niet helemaal volgroeid. Dit kan ervoor zorgen dat de sluitspier nog niet helemaal goed werkt en soms opeens open kan gaan. Doordat de doorgang dan open staat kan het voedsel gemakkelijk de weg weer terugvinden via de slokdarm naar de mond. Het kindje moet dan spugen.

Wat helpt om reflux te verminderen

* Laat het kindje tijdens het voeden niet helemaal plat liggen. Zet het zoveel mogelijk schuin omhoog.

* Na het voeden het kindje zoveel mogelijk rechtop houden en laat het goed boeren.

* Verhoog het matrasje iets bij het hoofdeind. (ook ideaal bij verkoudheid)

* Verdeel eventueel de voedingen in kleinere porties en dan vaker op een dag.

Bij flesvoeding
* Let erop dat het gaatje in de speen niet te groot is zodat het kindje veel lucht binnenkrijgt tijdens het drinken. Kantel de fles ook altijd goed zodat er altijd melk in de speen zit.
* Er zijn speciale flessen op de markt die een meer gebogen vorm hebben of die een ventilatiesysteem hebben. Deze vergemakkelijken een juiste houding en voorkomen het ‘drinken’ van lucht.
* Er is speciale kunstvoeding op de markt voor kindjes met reflux.

Borstvoeding
* Ook hierbij is het belangrijk dat het kindje tijdens het drinken geen extra lucht binnenkrijgt.

Indikken voeding
Zowel borstvoeding als kunstvoeding kan ingedikt worden. Door de dikte kan het minder gemakkelijk terugstromen. Hiervoor wordt johannesbroodpitmeel of rijstamylopectine gebruikt. Dit is echter niet altijd zaligmakend omdat het wat moeilijker verteerbaar is. Soms kunnen de baby’s last van darmkrampjes en verstopping krijgen. Wanneer dit het geval is dan moet je stoppen met het indikken van de melk.

Bij bovenstaande kan de kraamverzorgende je al heel goed op weg helpen met de juiste technieken.

Is het gevaarlijk?

Zoals je leest komt het ontzettend vaak voor en is het meestal niet iets om je zorgen over te maken.

Het is vooral voor de ouders een uitdaging om ervoor te zorgen dat de baby alsnog voldoende voedsel binnen krijgt. In de loop van het eerste levensjaar verdwijnen meestal de klachten. Wanneer het kindje goed groeit, slaapt en niet extreem veel huilt is er niks om je ongerust over te maken.

Er bestaat echter zo iets als refluxziekte. Bij de refluxziekte is de slokdarm ontstoken. Maar deze klachten zijn goed te behandelen met medicijnen en bovenstaande tips om het spugen te verminderen.

Wanneer naar de huisarts

Wanneer het kindje niet goed groeit en klachten heeft zoals onrustig en prikkelbaar zijn, veel huilen, slecht slapen, minder goed eten en slecht groeien. Bij deze klachten altijd even aan de bel trekken. Je kunt dan eerst terecht bij de huisarts en daarna bij de kinderarts. Deze kan maagzuur-remmers voorschrijven. Dit beschermt de slokdarm zodat die niet geprikkeld of beschadigd wordt.

Hou in je achterhoofd dat de klachten meest verdwijnen zodra het kindje op vast voedsel overgaat. Wel een handige extra tip is het meenemen van wat extra spuugdoekjes en kleding wanneer je de deur uitgaat.

Kraamzorg de Drie Provincien - Reflux bij kinderen