De ontwikkeling van je baby week 5-8

De ontwikkeling gaat razendsnel. Hier begin je ook steeds meer van te merken, hoe klein de baby ook nog maar is. Lees hier de ontwikkelingen voor de komende 4 weken van week 5 t/m 8!

Week 5 – een baby of een boontje?

Hoera, je embryo ziet er uit als en klein boontje. Hij is ongeveer 2 mm groot en is druk bezig met de start van de aanleg van het hart en het centrale zenuwstelsel.

Zelf kun je een schommeling in je hormonen gaan opmerken. Het hormoon HCG (Humaan choriongonadotrofine) doet namelijk zijn aantrede. Dit hormoon wordt aangemaakt vlak na de innesteling en zorgt er indirect voor dat de hormonen oestrogeen en progesteron geproduceerd worden. Waaraan jij vooral merkt dat het hormoon aanwezig is, is dat je menstruatie gaat uitblijven. Dit is het moment om dus naar de drogisterij te rennen voor een zwangerschapstest. Slaat ie nog niet positief uit? Geef het dan nog een paar dagen tot een week en probeer het dan nog eens.

Week 6 – de transformatie naar een kikkervisje

Eigenlijk gaat de ontwikkeling in deze fase razendsnel. Je embryo is nu namelijk al 5 mm groot! Er zijn ook daadwerkelijk uiterlijke veranderingen te zien. Het krijgt een soort staartje en stompjes en ziet er dus een beetje uit als een lief kikkervisje.

Qua ontwikkeling wordt de basis van de bloedvaten gevormd zodat het hartje kan gaan kloppen. In deze week gebeuren er nog meer bijzondere dingen. Het hoofdje, de buikholte en de borstkas worden namelijk ook al gevormd.

Uiteraard begin jij ook al meerdere dingen te ervaren. Wat dacht je van het gevoel steeds te moeten plassen of je borsten die ineens gevoelig tot pijnlijk worden. In je buik kun je een zeurend gevoel ervaren.
Ook merk je veranderingen in je gestel. Je kunt moe worden en soms wat verstrooid. Je hebt het wat sneller koud en sommige voedingsmiddelen beginnen je ineens tegen te staan.

Week 7 – Een echt mensje

Ja nu zijn we af van de vergelijkingen met boontjes en kikkervisjes want we kunnen er nu niet meer omheen, dit ziet er toch al echt uit als een prachtig mensje. Compleet met ledematen en handjes en voetjes. Het hoofdje is in verhouding erg groot maar het is dan ook druk bezig met de aanleg van de hersenen. Ook het ruggenmerg is bijna klaar en de organen zijn in de loop van de week allen ontwikkeld. Het is nog wel even ontdek je plekje want alles moet zijn definitieve plaats in het lichaampje nog krijgen.

Jij kunt alvast op zoek gaan naar een goede kraamzorgorganisatie om je aanmelding klaar te maken.

Week 8 – Zwemvliezen?

Je baby heeft nu zijn definitieve vorm gekregen. Wel met nog een hoofdje wat iets uit verhouding is maar ook dat trekt weer bij. Er worden nu dan ook elke minuut zo’n 100 hersencellen geproduceerd! Het gezichtje heeft al zichtbare ogen en neusgaten. Ook worden de kaken mond en binnenoor nu ontwikkeld. Hmm misschien toch een kleine vergelijking nog met een kikkertje? Er zitten namelijk zwemvliesjes nog tussen de vingertjes en tenen. Uiteraard verdwijnen deze ook weer vanzelf.

Bij jou voelt het alsof er heel veel gebeurt daarbinnen. Je maag kan wat overstuur zijn, rommelende darmen en een zeurend gevoel in je buik. Geen paniek, het hoort er allemaal bij. Je lichaam werkt keihard aan de groei van je baby. Je baarmoeder is aan het groeien en moet zich ontspannen. Om die ontspanning te krijgen worden er bepaalde hormonen aangemaakt alleen deze verslappen ook je darmwanden. Dit kan wel een beetje vervelend zijn. Denk aan een tragere stoelgang, oprispingen en winderigheid. Ook kan je last krijgen van ochtendmisselijkheid. Dit heeft even zijn tijd nodig maar over een paar weken is je lichaam zover nodig aangepast dat de klachten verdwijnen en jij je als vanouds voelt.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 5-8