De ontwikkeling van je baby week 17-20

Je nadert de helft van je zwangerschap alweer. Je baby groeit in razend tempo en dat is ook al te zien aan je buik. Verbergen voor je omgeving zit er niet meer bij, je buik is prominent en prachtig aanwezig en mag geshowd worden! Verwen jezelf met zwangerschapskleding om je zo mooi en comfortabel mogelijk te voelen.

Week 17

Je baby is heel hard aan het trainen. Geen oefeningen voor zijn spierenballen maar wel voor zijn ogen. Hij kijkt soms ontzettend scheel maar gelukkig ook al goed vooruit. Alles om de spieren aan het werk te zetten.

Voor al zijn zuurstof en voedsel is je baby aangewezen op je placenta en navelstreng. De placenta haalt alle nodige stoffen uit jouw bloed en vervoert het via de navelstreng naar je baby. Het hartje van je baby gaat daarna hard aan het werk om het zuurstofrijke bloed door het lichaam te pompen. Al het zuurstofarme bloed en de afvalstoffen gaan weer terug naar de placenta. Je baby heeft overigens wel zijn eigen bloedsomloop. Deze is dus gescheiden van die van jou. Hierdoor kan het zijn dat hij ook een andere bloedgroep heeft.

Moet je wat vaker plassen? Dan kan kloppen, je blaas komt namelijk een klein beetje in de verdrukking. Neem hier wel de tijd voor en probeer je blaas en urinewegen volledig leeg te plassen. Wanneer er steeds restjes urine achterblijven heb je een grotere kans op blaasontsteking.

Week 18

Je baby is nu al echt behoorlijk gegroeid en meet ongeveer zo’n 18 cm en weegt rond de 250 gram. De ogen zijn de afgelopen tijd goed getraind en hij kan nu ook al licht van donker onderscheiden.

Wanneer baby’s iets voor de uitgerekende datum geboren worden hebben ze vaak nog een laagje huidsmeer nog op zich. Die huidsmeer, ook wel vernix genoemd, komt ter bescherming op de huid van de baby omdat hij zo lang in het vruchtwater verblijft. Tegen het eind van de zwangerschap laat deze laag los.

Ben je in verwachting van een meerling dan wordt je waarschijnlijk vanaf deze week doorgestuurd naar de gynaecoloog. Dit als voorzorg aangezien een meerlingen zwangerschap meer risico’s met zich meebrengt.
Door het gewicht wat er in je buik ontstaat verschuift het zwaartepunt in je lichaam. Dit kan voor een iets andere houding zorgen waardoor je last kunt krijgen van rugpijn. Neem je rust en wees je bewust van je houding.

Week 19

Je baby is druk de voorraad vruchtwater aan het aanvullen doordat hij erin plast. De hoeveelheid vruchtwater loopt aan het einde van de zwangerschap op tot een halve tot een hele liter. Het bestaat uit water, zouten, voedingsstoffen en afvalstoffen van de baby. Hij is druk bezig om aan zijn gehoor te werken dus begint al mee te luisteren.

Misschien voelde je al wat aparts in je buik. Een gevoel van een fladderend vlindertje, een ploppende zeepbel, aparte duwtjes, wat darmgerommel. Wat is het eigenlijk? Nou het is eindelijk zo ver, je voelt je baby! Zodra je het gevoel herkent vergeet je het nooit meer. Het wordt zo duidelijk als wat en natuurlijk naarmate de weken vorderen alleen maar duidelijker. Voel je nog niks? No worries, ook dit varieert bij vrouwen. De meeste beginnen de baby te voelen tussen week 16 en 20.

Heb je al een donkere lijn op je buik ontdekt? Hij is ongeveer een centimeter breed en loopt van je navel tot je schaambeen. Het is de plek waar je buikspieren uit elkaar wijken om de baarmoeder ruimte te geven. Meestal verdwijnt hij weer na de bevalling.

Week 20

Je baby is nu 20 weken oud. Er begint wonderlijk genoeg al haar te groeien! Dit babyhaar valt meestal wel weer uit in de eerste weken na de bevalling. Hij is ook alweer behoorlijk gegroeid, het gaat nu echt erg snel. Hij meet ongeveer 25 cm en is zo’n 320 gram. De ontwikkelingen gaan in razendtempo want het gehoor werkt al goed dus hij kan daadwerkelijk schrikken van harde geluiden.

Hij kan nog lekker bewegen in je buik en dat doet hij dan ook met plezier. Je zal hem dan ook steeds beter kunnen gaan voelen. Is het even rustig? Dan is hij waarschijnlijk even aan het slapen. Je wordt ook wel erg moe van al dat gymnastieken natuurlijk. Ooh en bereid je voor. Hij beweegt nu zo’n 200 keer per dag, over een maand of drie is dat wel 500 keer. De laatste periode wordt het weer veel minder, hij heeft dan natuurlijk ook minder ruimte in de buik.

Je baarmoeder is flink gegroeid en komt nu tot je navel. Omdat het gehoor begint te werken kan je je baby laten wennen aan bepaalde muziek. Liefst dus niet te hard want dan kan hij schrikken. Na de bevalling kan hij de muziek herkennen wat hem rustig kan maken. Ook aan andere geluiden begint hij te wennen. Jouw stem maar ook die van je partner.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 17-20