Krijg je een jongen of een meisje?

Altijd spannend, wordt het een jongen of een meisje. Over het algemeen wordt gezegd dat de kans 50/50 is. Toch zijn er diverse onderzoeken die beweren dat er wel degelijk bepaalde factoren kunnen zijn die het geslacht beïnvloeden.

Biologische factoren

In de basis wordt het krijgen van een jongen of meisje bepaald door biologische factoren en is het nooit helemaal te voorspellen. Bij de bevruchting van een eicel door een zaadcel draagt de zaadcel ofwel een X-chromosoom (vrouwelijk) of een Y-chromosoom (mannelijk) mee, terwijl de eicel altijd een X-chromosoom draagt. De combinatie van chromosomen bepaalt het geslacht van het resulterende embryo.
De zaadcel bepaald dus eigenlijk wat het geslacht wordt, omdat de dames alleen een X-chromosoom dragen.

Theorieën om het geslacht te beïnvloeden.

Elke conceptie is een onafhankelijke en unieke gebeurtenis en de uitkomst wordt bepaald door toeval. Toch zijn er diverse theorieën die beweren het geslacht te kunnen beïnvloeden.
Denk aan een bepaalde timing van geslachtsgemeenschap met de eisprong en voedingsgewoonten
Onderzoekers van de Universiteit van Newcastle hebben nog een theorie die toegevoegd kan worden aan het rijtje en dat is de erfelijkheid. Zij hebben vele familiestambomen bestudeerd en konden toch een duidelijk patroon ontdekken. Wanneer een man meer zonen dan dochters krijgt, is de kans groot dat zijn zonen ook weer meer jongens krijgen en natuurlijk andersom met meer dochters. Het zou dus uiteindelijk ook erfelijk bepaald kunnen worden.

100% zekerheid willen

Is het nu mogelijk om toch er zeker van te zijn dat je een jongen of meisje krijgt? Ja, maar niet op een natuurlijke manier. Dit is alleen mogelijk wanneer er een medische indicatie is. Denk hierbij aan een genetische aandoening in de familie die bijvoorbeeld alleen jongens treft.
In het laboratorium is het mogelijk om zaad te scheiden in X en Y chromosomen. Let wel dit gebeurt alleen wanneer er extreme medische redenen zijn.

In principe is het nog steeds een lootje wat je trekt met 50% kans op een jongen en meisje. Maakt het ook wel zo leuk toch?

Speeltips voor het spelen met je baby de eerste maanden. Je leest ze hier.

Kraamzorg de Drie Provincien - Krijg je een jongen of een meisje?