De ontwikkeling van je baby week 33-36

De laatste weken zijn aan het naderen, je bent echt al een heel eind. Sommigen voelen zich top, anderen kunnen niet wachten om met verlof te gaan. Hoe ligt je baby in je buik? Nog in een stuit of al een mooie hoofdligging? Hij kan nog alle kanten op, zij het met een beetje hulp.

Week 33

Je baby kan nog wel actief zijn in je buik maar zal minder aan het ronddraaien zijn. Vaak ligt hij nu in dezelfde positie. Dit kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld wanneer zijn voetjes of billetjes steeds tegen je middenrif schuren.

De houdingen zijn nu een

* Hoofdligging- met het hoofdje naar beneden, deze houding komt het meeste voor en heeft de voorkeur voor een soepele bevalling

* Stuitligging – In plaats van het hoofdje liggen hier de billetjes juist naar beneden. De baby zit dus omgekeerd in de buik

* Dwarsligging – Nu ligt je baby met zijn zij voor de baarmoedermond. Voor de bevalling zal de baby gedraaid moeten worden omdat een vaginale bevalling zo niet mogelijk is.

Deze weken zijn pittig. Je kunt meer last van je lichaam krijgen want al met al zeul je toch een behoorlijk gewicht met je mee. Vaak ben je nog net niet aan je verlof toe dus het zijn echt even de laatste loodjes voordat je goed in de rust kan.

Week 34

Je baby wordt ondertussen mooi schoon gemaakt. Het nesthaar is aan het verdwijnen en ook de witte vetlaag is aan het oplossen. Dit dwarrelt allemaal rond in het vruchtwater wat je baby zal drinken. Dit is niet erg, het is juist erg goed want hiermee worden de darmen aan het werk gezet. Het is ook goed te herkennen want de eerste poepjes van je baby zijn zwart/groen en super plakkerig. Dit noemt men meconium. Een goede uitdaging om het luier verwisselen te oefenen!

Je zult waarschijnlijk wel eens vaker wat harde buiken hebben. Dit kan een teken zijn dat je het iets rustiger aan moet doen maar het kan ook spontaan gebeuren. Pas wanneer je er een ritme in kunt ontdekken en het gecombineerd gaat met pijn in je onderrug of buik moet je even aan de bel trekken. Het kan dan toch zijn dat het weeën zijn. De verloskundige/gynaecoloog zal dit gaan controleren en checken of er ontsluiting is. Zo wel dan kom je waarschijnlijk aan een infuus met weeën remmende medicijnen.

Week 35

Je baby is al behoorlijk aan de lengte. Zo’n 43,5 cm en kan zijn oogjes open en dicht doen. Wanneer je baby in week 35 geboren wordt is het nog prematuur. Het zal in de couveuse komen te liggen zodat het lichaampje verder kan rijpen voor een leven buiten de baarmoeder.

Ligt je baby nog steeds dwars in je buik dan wordt er onderzocht wat hiervan de reden is. Misschien heb je een voorliggende placenta, een te krap bekken of heb je een afwijkende baarmoeder. Dit onderzoek doen ze omdat een dwarsligging een risico kan vormen wanneer de vliezen breken. De navelstreng kan dan namelijk in de vagina zakken en worden afgeklemd tussen je bekken en de baby. Meestal gaat men proberen je baby te draaien. Hier is gelukkig nog voldoende ruimte voor en zal in veel gevallen dan ook prima lukken.

Als het goed is mag je inmiddels met verlof, eindelijk! Heerlijk de tijd om de laatste dingetjes op orde te brengen en te genieten van de rust, dit wordt zo meteen wel anders namelijk. Heb je nog andere kids thuis rondrennen? Misschien kunnen ze even een paar uurtjes naar de oppas zodat je overdag even een goed rustmoment kunt pakken. Je lichaam is immers nog steeds druk aan het werk en je baby zet zijn laatste groeispurt nog even in.

Week 36

Wanneer je voor het eerst zwanger bent dan is je baby meestal wel ingedaald. Het indalen gaat meestal vanzelf. Dit is gewoon een gevalletje zwaartekracht en een zoektocht naar ruimte. De baby zakt steeds dieper in je bekken omdat hij zwaar en groot wordt. Wanneer je baby goed is ingedaald zal het niet meer zelf van houding gaan veranderen. Vanaf dit moment zul je veel onder controle zijn dus je verloskundige controleert steeds je bloeddruk en je buik.

Sommige vliegen door deze laatste weken en voor anderen is het al meer dan genoeg. Je kunt gewoon last hebben van je in de weg zittende buik. Je moet vaak plassen, kunt bekkenproblemen hebben en van je schoenen met veters heb je allang afscheid genomen. Echt het einde komt steeds meer in zicht. Nog even volhouden en probeer ook te genieten van het groeiende wondertje in je buik.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 33-36