Welke taken heeft een kraamverzorgende

Yes je bent zwanger! Een toptijd maar ook een hele spannende tijd. Eén van de eerste dingen die je gaat regelen is de kraamzorg. Maar weet je eigenlijk wat een kraamverzorgende allemaal voor het gezin doet? In deze blog geven we je uitleg in de basis taken van een kraamverzorgende.

Medische hulp

De kraamverzorgende heeft een aantal medische taken. Ze observeert, signaleert en rapporteert. In ieder geval controleert de kraamverzorgende de dagelijkse temperatuur van je kindje, ze bekijkt het navelstompje en voert andere gezondheidschecks uit. Ze temperatuurt, controleert jouw wond en/of hechtingen en bloedverlies van jou. Mocht ander medische hulp nodig zijn dan zal zijn contact opnemen met de verloskundige. Ze begeleidt je met het geven van borstvoeding. De kraamverzorgende is getraind door onze lactatiekundige.

Lichte huishoudelijke taken

De kraamverzorgende zal de hygiëne en rust in het gezin waarborgen. Denk aan het schoonmaken van de kraamkamer, de babykamer en het toilet. Ook de was van moeder en kind wordt bijgehouden. Wanneer er genoeg tijd is zullen er meer taken opgepikt kunnen worden. Denk hierbij aan stofzuigen en voorbereidingen voor het avondeten treffen. Hierdoor kan de moeder het rustig aan doen en kan de rest van het gezin ook wennen aan de aanwezigheid van de baby.

Bij minimale kraamzorg zal er weinig tot geen tijd voor huishoudelijke taken zijn. Het draait dan voornamelijk om de zorg voor moeder en kind.

Verzorging rest van het gezin

Wanneer een kraamverzorgende langer bij je thuis is is er ook altijd de mogelijkheid om zich meer te ontfermen over de rest van het gezin. Uiteraard kunnen die altijd bij de verzorgende terecht voor vragen maar er is nu ook meer tijd voor eventuele verzorging en meer aandacht. Denk aan de andere kinderen maar ook aan even koffie zetten voor de visite.

Je steun en toeverlaat

Vooral met de geboorte van je eerste kindje zul je vol vragen zitten. Dit kan over verzorging van je kindje zijn, hoe houd je het kindje warm tot hoe krijg ik dat onmogelijke rompertje handig aan en uit. De kraamverzorgende is er voor jou. Zij is je vraagbaak en je steun en toeverlaat die ervoor zorgt dat jij als moeder (en de rest van het gezin) je volledig kunt concentreren op je herstel en je baby.

Kraamzorg de Drie Provincien - Welke taken heeft een kraamverzorgende