Inbakeren, waar is het goed voor?

Wanneer je baby onrustig slaapt, niet in slaap kan komen of niet doorslaapt kan inbakeren een ideale manier zijn om je baby te laten genieten van een goede nachtrust. Vroeder deden we dit met 2 hydrofiele luiers maar inmiddels zijn er handige inbakerdoeken te vinden die het allemaal alweer een stuk gemakkelijker maken.

Inbakeren voor de rust

Het komt vaak voor dat baby’s moeite hebben met inslapen. Een snelle of moeizame bevalling, krampjes of refluxklachten kunnen ervoor zorgen dat vooral het inslapen moeilijker gaat. Ze zijn drukker, beweeglijker en houden zichzelf wakker. Met als resultaat een ontevreden baby die vanwege oververmoeidheid veel kan huilen.

Voor ouders is het in het begin vaak lastig om in te schatten waarom je baby zoveel huilt. Ligt het aan de voeding, het ritme?

Zodra je begint met inbakeren zal je al snel verschil merken. Je baby voelt zich meer geborgen en veilig. Ze slaapt veel sneller in en beter door. Dit kan een wereld van verschil maken.

Manieren van inbakeren

Tegenwoordig zijn er vele inbakerdoeken te vinden. Ze hebben handig klittenband zodat je je baby er snel in kunt wikkelen. En nee denk nu niet dat het zielig is dat ze strak in de doek zitten, dit is nodig want voordat je het weet wurmen ze de armpjes en de beentjes er weer uit.
Je kunt het ook op de klassieke manier doen met hydrofiele luiers en veiligheidsspelden. Dit is iets omslachtiger maar wanneer je er handigheid in hebt gaat het super snel.

Tot welke leeftijd kun je inbakeren

Je kunt al beginnen met inbakeren vanaf ongeveer 4 weken. Begin wel met afbouwen rond de 4 maand. Je kindje kan daarna namelijk beginnen met omrollen dus dan moet het zijn handjes weer vrij hebben. Ook krijgt de baby meer controle over zijn bewegingen en zal onrust waarschijnlijk ook meer afnemen. Begint je baby eerder met omrollen? Stop dan ook eerder met het inbakeren

Veiligheid

Voordat je zelf gaat beginnen met experimenteren, vraag de hulp van je wijkverpleegkundige/ verloskundige. Zij kunnen je hierover goede uitleg geven, beoordelen of het een oplossing is voor jouw baby en je helpen het veilig uit te voeren.

Kraamzorg de Drie Provincien - Inbakeren, waar is het goed voor?