Waarom huilen baby’s de eerste periode zonder (echte) tranen

Is het je wel eens opgevallen dat je pasgeboren baby huilt zonder tranen? Waar bij iedereen de tranen goed over de wangen kunnen biggelen blijven die bij de allerkleinsten uit. Hoe dit kan? Wij leggen het je uit.

Waarom huilt je baby zonder tranen

Je kunt het misschien al raden, dit heeft te maken met een stukje ontwikkeling. De traanbuisjes zijn namelijk nog niet volledig geopend. De buisjes zorgen bij iedereen samen met de traanwegen voor de afvoer van traanvocht en vuiligheid.

Dit buisje wordt bij de allerkleinsten nog afgesloten met een vliesje. Dit vliesje gaat ongeveer na 4 a 6 weken open. Je zult dan ineens merken dat er traantjes komen. Deze kunnen nog beperkt en klein zijn en bij sommige duurt het nog wat langer. Het kan ook zijn dat de buisjes nog niet helemaal open zijn, dus vandaar de beperking in tranen.

Wat als er ineens geen tranen meer zijn?

Mocht het zo zijn dat je baby al geruime tijd huilt met traantjes, maar dit ineens niet meer doet, dan kan het zijn dat de traanbuisjes verstopt zijn. Dit kan zijn bij bijvoorbeeld een neusverkoudheid. De buisjes worden dan dichtgedrukt doordat het neusslijmvlies gezwollen is.

Een andere oorzaak kan zijn dat je baby zich niet lekker voelt. Door veel te spugen, het hebben van diarree en koorts kan de baby last van uitdroging hebben. Mocht je dit vermoeden dan moet je altijd contact opnemen met de huisarts.

Je baby kan ook last krijgen van een oogontsteking. De oogjes worden dan juist vies en zorgen voor een traanoog. Dit komt o.a. omdat het nauwe traanbuisje de bacteriën nog niet goed genoeg kan afvoeren. In de oogjes kan dan pus zitten en het ooglid kan rood en gezwollen zijn. Je kunt het oogje schoonmaken met een schoon gaasje of wattenstaafje met steriel water (water even koken en weer laten afkoelen). Veeg over het dichte ooglid van de buitenzijde naar de neus toe. Doe dit niet te vaak, twee keer per dag is voldoende. Vooral na een slaapje kan het oogje echt wat dicht plakken dus dat is een goed moment.

Meer interessante blogs lezen over de ontwikkeling van baby’s? Lees dan bijvoorbeeld deze: ‘Wat is berg bij een baby?’

Kraamzorg de Drie Provincien - Waarom huilen baby’s de eerste periode zonder (echte) tranen