Wat is de functie van fontanellen?

Een fontanel is een opening tussen twee schedelplaten. Wanneer je baby ouder wordt gaan deze schedelplaten aan elkaar vast groeien. Er zijn echter goede redenen waarom dit bij je baby nog niet gebeurd is. Weet jij hoeveel fontanellen een pasgeboren baby heeft?

Waar vind ik de fontanellen en hoe kwetsbaar zijn ze?

Je baby heeft twee fontanellen. De ene vind je bovenop het hoofdje en de andere op het achterhoofd. Degene bovenop is het meest bekend en kun je ook het beste zien (ruitvormig) en voelen. Veel weten niet dat er dus nog een iets kleinere plek achterop het hoofdje zit. Wanneer je zwanger bent en een inwendig onderzoek krijgt kan de positie van de fontanellen ook gebruikt worden door de verloskundige om de ligging van het hoofdje te bepalen.

Het hoofdje van je baby kun je gerust wassen, geen enkel probleem. Voorkom alleen dat er gedrukt en gewreven wordt op de fontanellen. De plekken worden beschermd door meerdere stevige lagen huidweefsel/vliezen dus er gebeurt niet snel iets mee maar een stukje extra zorg is zeker wel nodig.

Bij een harde val of kopstoot (bij kleine kinderen) is het raadzaam altijd een arts te raadplegen. Kleine kinderen kunnen vaak de pijn niet omschrijven en soms is medisch onderzoek dan noodzakelijk.

De functie van fontanellen

Doordat er ruimte tussen de schedelplaten zit kan het hoofdje van je baby nog een andere vorm aannemen wat nodig is bij de geboorte. Het kan zich aanpassen aan je geboortekanaal. Zo verloopt de bevalling een stuk soepeler

De gecreëerde ruimtes zorgen er ook voor dat de hersenen kunnen groeien. Dit gebeurt immers ook nog een hele poos.

Dichtgroeien

Het dichtgroeien van de grote fontanel gebeurt zodra je kindje ongeveer 1,5 tot 2 jaar oud is. Degene op het achterhoofd gaat al veel sneller. Dat is na ongeveer 8 weken na de bevalling.

De arts/verpleegkundige van het consultatiebureau controleert regelmatig de fontanellen van je kind door te voelen en de schedelomtrek te meten.

Kraamzorg de Drie Provincien - Wat is de functie van fontanellen?