Mijn baby heeft de hik

Valt het je op dat pasgeboren baby’s best wel vaak de hik hebben? Het hebben van de hik is onschuldig, maar het kan op een gegeven moment wel oncomfortabel voelen, hetzelfde als bij volwassenen. Er zijn enkele redenen waarom je baby snel de hik kan krijgen. In dit blog lees je er meer over.

De hik krijgen door het drinken

Dit gebeurt omdat je kindje te snel en gulzig drinkt. Daardoor zuigt hij extra lucht mee naar binnen. De lucht zorgt ervoor dat er een kleine zwelling ontstaat van de maag, deze drukt vervolgens tegen de middenrifspier. Deze spier gaat samentrekken in een spastische beweging wanneer hij overprikkeld raakt, resultaat hiervan is de hik. Niets ernstigs dus maar wel heel vervelend wanneer het lang duurt.

De hik voorkomen en laten verdwijnen bij het drinken

Bij borstvoeding kan het zijn dat de drinktechniek nog niet helemaal goed is en er te veel lucht naar binnen gezogen wordt. Ook kan de melk te snel stromen, het kan dan helpen om eerst een beetje melk af te kolven of weg te laten lopen om de druk te verminderen. Een lactatiekundige of kraamverzorgende kun je helpen hierbij.

Geef je flesvoeding dan zou je naar de speen kunnen kijken. Het kan zijn dat de opening hiervan te ruim is. Er zijn vele soorten spenen op de markt dus laat je hierover informeren.

Vergeet het welbekende boertje niet! Belangrijk na het voeden, maar soms kan het tussendoor ook helpen. Het tussendoor boeren zou je kunnen proberen wanneer je bijvoorbeeld het idee hebt dat je kindje heel gulzig is of niet lekker aangelegd ligt. Even een pauze, boertje en weer door. Sowieso is een pauze inlassen een goed idee wanneer je kindje gulzig is. Ook kan helpen niet te wachten met voeden totdat je kindje erg honger heeft, hij zal dan automatisch gulziger zijn qua drinken.

Tijdens het voeden kun je ook wat variëren van houding. Misschien is het voor je baby beter om iets meer rechtop te zitten en dan te drinken dan helemaal plat te liggen. Na de voeding is het goed om je baby rechtop te houden. Dit voorkomt ook reflux.

Wat ook soms kan helpen is het zachtjes masseren van de rug. Sommige kinderen zijn ook gebaat bij afleiding en het zuigen op een speentje of je vinger.

Zorg er verder voor dat je kindje niet te druk is na de voeding. Dus zorg even voor de rust zodat de voeding rustig kan zakken.

Kan het kwaad?

Zoals eerder genoemd kan de gewone hik absoluut geen kwaad, het kan hooguit wat oncomfortabel zijn op een gegeven moment. Wanneer de hik echter het eet- en slaapgedrag begint te beïnvloeden is het verstandig om contact op te nemen met bijvoorbeeld het consultatiebureau of de huisarts. Soms helpt het om iemand even mee te laten kijken naar je dagelijkse voedingsroutine om te kijken waar de problemen liggen.

Kraamzorg de Drie Provincien - Mijn baby heeft de hik