Verzorging van het naveltje van je pasgeborene

De navelstreng, de lifeline van je baby. Negen maanden heeft hij daarmee vastgezeten aan de placenta waardoor hij alle belangrijke voedingsstoffen en zuurstof van de moeder krijgt. Bij de geboorte wordt een ringcord of klemmetje om de navelstreng geplaatst waarna hij wordt afgeknipt. Er blijft dus een klein restje navelstreng een paar dagen nog vast zitten aan je baby waarna er een lief klein eigen naveltje zichtbaar wordt bij je baby.

Hoe verzorg je dit nu eigenlijk? Laat je het klemmetje zitten? Hoe maak je het schoon? We beantwoorden enkele vragen in dit blog.

De verzorging van het naveltje:

Het kleine restje navelstreng, het navelstompje, laat meestal na ongeveer 1 week vanzelf los. Je zult zien dat het gaat krimpen en zwart wordt. Schrik niet wanneer je ziet dat er nog een beetje bloed of wondvocht uit komt. Het naveltje kan een paar dagen een beetje nabloeden, maar dat gaat vanzelf over.

Eigenlijk hoef je niks aan het naveltje te doen, maar soms is het fijn om de viezigheid een beetje weg te halen. Met een gaasje en beetje warm (kraan) water kun je heel voorzichtig deppen, niet hard wrijven. Verder hoef je je er niet mee bezig te houden, het lichaam redt zich ermee!

Is het stompje nat geworden door een lekker warm badje zorg er dan voor dat je het goed droogt, dit voorkomt infecties. Gebruik geen watten maar een gaasje of hydrofiel washandje voor de verzorging/drogen.

Tijdens de kraamweek houdt de kraamverzorgende, samen met de ouders, het navelstompje goed in de gaten. Bij twijfel of er bijvoorbeeld ontsteking zit, wordt de verloskundige ingeschakeld. Na de kraamweek kun je contact leggen met de huisarts als je twijfelt of het naveltje goed herstelt.

Uiteindelijk komt er, na het loslaten van het stompje, het mooie nieuwe naveltje van je kleintje tevoorschijn!

Meer leesvoer? Lees dan bijvoorbeeld alles over bilirubine, het geel verkleuren van de huid van een pasgeboren baby.

Kraamzorg de Drie Provincien - Verzorging van het naveltje van je pasgeborene