Mijn baby is verkouden

Zodra de laatste zomerzonnestralen de grond bereiken begint bij velen het gesnotter, zo ook bij je baby. Een baby kan heel goed verkouden worden, net als jijzelf. Is het erg? Nee, iedereen is wel eens verkouden maar omdat je geen volwassen medicijnen kan toedienen moet je soms even wat andere trucjes gebruiken om het zo dragelijk mogelijk te maken. In dit blog geven we je een paar handige tips.

Hoe wordt mijn kind verkouden

Verkoudheid bij een baby is bijna altijd onschuldig. Toch wil het soms dat je baby er vaak last van heeft. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Het verschilt niet veel met een versie die volwassenen krijgen. Nu hebben de volwassenen vaak wel een betere weerstand tegen verkoudheid, iets wat je baby nog niet heeft. Deze weerstand wordt opgebouwd door de jaren heen en aangezien er verschillende virussen zijn kan het zijn dat je baby nogal vaak in een liggende snottebel verandert. Voorkomen kun je het niet, wel kun je het leed wat verzachten.

Waar let je op bij verkoudheid bij je baby

Verkouden worden ze geheid. En in de basis kan dit helemaal geen kwaad. Om ervoor te zorgen dat alles veilig blijft let je op de volgende zaken:

* De temperatuur – Een paar keer per dag kun je deze meten. Bij koorts denk er dan om dat je baby

de warmte kwijt kan dus leg ze niet onder dikke dekens en kleed ze niet te dik aan. Koorts mag

niet te lang duren en niet te hoog worden, bij twijfel de huisarts bellen.

Is je baby jonger dan 3 maanden dan bij koorts meteen de huisarts bellen.

* Voldoende drinken – Hou altijd in de gaten of er voldoende gedronken wordt om uitdroging te

voorkomen

* Gun je baby rust – Veel slapen is heel normaal. Als je zelf ziek bent ren je meestal ook niet door

het huis. Gun je baby lekker veel rust.

Hulpmiddelen

Echte medicijnen zijn er niet tegen verkoudheid, ook niet bij volwassenen. Alle middeltjes zijn ervoor om het leed te verzachten.

* Ook voor baby’s is er een neusspray of druppels. (let op dat je speciale babyversies gebruikt!) Deze spray zorgt ervoor dat het neusslijm iets wordt verdund zodat je het gemakkelijker kunt verwijderen. Een spray kan voor sommige baby’s wat vervelend zijn, ga dan over op de druppels, de werking is hetzelfde.

* Even stevig de neus snuiten zit er bij je baby niet in. Gelukkig is hier ook een maniertje voor, een kleine neusreiniger. Hiermee kun je simpel het snot uit het neusje zuigen. Dit is bij de meeste drogisterijen wel te verkrijgen.

* Is je baby ouder dan 3 maanden? Dan kun je het kinderparacetamol als zetpil geven. Dit verlaagt koorts en kan helpen bij pijn.

* Heb je het idee dat het snot nog te vast zit? Ga dan eens met je baby in de douche staan. Ga in de badkamer staan of zitten en draai de hete kraan aan zodat er goed veel stoom komt. Ga hier dan rustig een kwartiertje verblijven. Denk erom dat het water heet kan zijn en ga er dus niet onder de straal staan maar ernaast in de vrijgekomen stoom.

* Verhoog het matrasje in het wiegje. Leg even iets onder het hoofdeind zodat het hoofdje iets hoger komt te liggen.

Denk erom dat je baby voldoende drinkt. Het is goed om de vochthuishouding op peil te houden. Je baby verliest immers veel vocht door de loopneus en traanogen.

Moet ik naar een huisarts?

In de meeste gevallen is de verkoudheid helemaal onschuldig. Toch zijn er sommige dingen die je in de gaten moet houden en waarbij je toch een tripje naar de huisarts moet maken. Veiligheid boven alles!

Let op de volgende dingen:

* benauwdheid

* heel erg zwakjes zijn, suf

* een piepende ademhaling

* slecht drinken

* pijn hebben bij het verschonen van de luier

* vlekjes of huidbloedinkjes

* koorts bij een baby jonger dan 3 maanden of bij verhoging boven de 38 graden

Al met al is verkouden zijn nooit leuk, zowel voor je kindje als voor jezelf niet. Het is een virus en daar moet je even doorheen. Verzacht het leed door bovenstaande tips en dan hopen dat het weer snel voorbij is.

Meer interessante artikelen lezen? Lees ook eens ons blog over luieruitslag.

Kraamzorg de Drie Provincien - Mijn baby is verkouden