De ontwikkeling van je baby week 9-12

We gaan verder met het kijken naar de ontwikkeling van je baby. Deze keer kijken we naar de weken 9 t/m 12. Belangrijke weken omdat je na deze weken het nieuws nu bekend gaat maken aan je naasten!

Week 9 – 10 vingertjes en 10 teentjes

Yes vanaf nu kun je echt de vingertjes en teentjes gaan tellen want ze worden duidelijk zichtbaar. Nog wel met de kleine zwemvliesjes ertussen maar die verdwijnen de komende weken. Ook het gezichtje wordt steeds verfijnder van vorm. Er ontstaan oogleden en de gewrichten zijn in ontwikkeling. Je baby is nu ongeveer 3 cm groot en weegt zo’n 2 gram. De kleine druktemaker begint zich ook daadwerkelijk al te bewegen met kleine rukjes. Nu voel je nog niks maar dit wordt later ruimschoots ingehaald.

De vermoeidheid kan goed toeslaan in deze fase. Probeer je rust te pakken waar je kunt. Je lichaam is natuurlijk ook een topprestatie aan het leveren. Je baby ligt veilig verankerd in je baarmoeder waardoor het optimaal beschermd is en het niet zomaar los kan laten tijdens bijvoorbeeld het sporten of het vrijen.
Je baarmoedermond is sterk doorbloed. Hierdoor kan er ook gemakkelijk een klein bloedvaatje knappen wat voor een paar druppels bloed kan zorgen of wat gekleurde afscheiding. Niks om je zorgen over te maken. Wanneer het veel vaker gebeurt dan kun je contact opnemen met de huisarts.

Week 10 – Een gekrompen broek of serieus gegroeide zwangere buik?

Je baby heeft al een heuse groeispurt gemaakt. Zomaar van 3 naar 4,5 cm! Dat potje foliumzuur mag je nu laten staan. De hersenen en het ruggetje van de baby zijn namelijk inmiddels aangelegd. Het neusje begint vorm te krijgen en de bovenlip wordt gevormd. De verhoudingen beginnen ook al een beetje te veranderen. Het hoofdje wordt nu ook een stuk ronder.
Begint je broek wat strak te zitten? Dat kan kloppen. Het is niet dat je buik zelf al groeit maar het zijn je opgeblazen darmen die voor de ongemakkelijke pasvorm zorgen. Geen paniek, even een losse knoop of een elastiekje door het knoopsgat en om de knoop doen wonderen. De darmen kunnen ook voor een ander stukje ongemak zorgen, obstipatie. Een vervelende kwaal die heel veel zwangere dames ondervinden en die lang kan duren. Vezelrijk eten, voldoende drinken en bewegen kan helpen.

Week 11 – Zwemles

Na 11 weken zwangerschap wordt je baby in plaats van een embryo een foetus genoemd. Met een echo zou je het hartje al kunnen horen kloppen. Dit lukt nog niet altijd omdat je kleintje zich ook graag nog even mag verstoppen. Je baby kan zich al lekker bewegen en zwemt dan ook graag in het vruchtwater met zo nu en dan een kleine botsing tegen de vruchtzak.

Het geslacht worden gevormd. Het geraamte is ook aanwezig en bestaat in zijn geheel uit kraakbeen. In de kaak wordt gewerkt aan de aanzet voor het melkgebitje.

Heb je veel last van misselijkheid gehad? Groot nieuws, de kans is groot dat je er nu vanaf bent. Hiermee zal je eetlust ook wat meer terug komen. Niks mis mee want goede voeding is erg belangrijk. Maak de juiste en gezonde keuzes want je eet nu natuurlijk voor 2 en je wilt graag je kindje gezonde voedingsstoffen meegeven. Overigens betekent het natuurlijk niet dat je ook qua hoeveelheid voor 2 personen hoeft te eten.

Week 12 – Maak de zwangerschap wereldkundig!

En toen was het alweer de laatste week van je eerste trimester! Time flies. Je baby ontwikkelt zich razendsnel en verdubbelt per week in formaat. De belangrijkste organen zitten op de juiste plek en de hypofyse heeft zich ontwikkeld en zorgt ervoor dat je kindje zelf hormonen kan aanmaken.

Die broeken? Die beginnen nu waarschijnlijk toch echt wel te klein te worden. Op zoek naar leuke hippe zwangerschapskleding of trek lekkere stretch kleding uit je kast aan.

Waarschijnlijk heb je inmiddels je termijnecho gehad. Het moment om het grote nieuws wereldkundig te maken! Het is toch altijd een opluchting om die eerste echte echo te krijgen en voor het eerst het bewijs in je buik te mogen bewonderen.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 9-12