Hoe gebruik ik veilig een kruik bij mijn baby?

Als ouder wil je er natuurlijk alles aan doen om je baby warm en comfortabel te houden, vooral tijdens de koudere maanden. Een kruik kan hierbij een handig hulpmiddel zijn. Het gebruik van een kruik kan echter ook risico’s met zich meebrengen als het niet op de juiste manier wordt gebruikt. In dit artikel geven we je enkele tips over hoe je veilig een kruik kunt gebruiken bij je baby.

Locatie en temperatuur

Ten eerste is het belangrijk om te weten waar je de kruik moet neerleggen in de wieg of ledikant van je baby. Plaats de kruik altijd op het beddengoed, aan het voeteneinde van het bedje met de dop naar beneden. Zorg ervoor dat de kruik stevig vastzit tussen twee lagen stof, zodat hij niet kan verschuiven of omvallen tijdens het slapen. Natuurlijk kun je wel, voordat je kindje in bed gaat, de kruik even centraal in het bedje om de boel even voor te verwarmen.

De volgende richtlijnen worden gehanteerd voor het veilig gebruik van de kruik bij de volgende lichaamstemperaturen:

* Lager dan 36 graden
Wanneer de lichaamstemperatuur lager dan 36 graden is bel je de verloskundige. Tot de tijd dat die aanwezig is zorg je voor huid-op-huid contact.

* Lichaamstemperatuur 36-36,5 graden
Vul 1 kruik met kokendheet water en 1 warmwaterkruik en geef de baby een mutsje. Na een uurtje de temperatuur opnieuw opmeten. Wanneer deze niet gestegen is dan contact opnemen met de verloskundige

* Lichaamstemperatuur 36,6-36,9 graden
1 Kruik met kokend water en eventueel een mutsje

* Lichaamstemperatuur van 37-37,5 graden
Bedje/wiegje voorverwarmen met warmwaterkruik voor de nacht

* Lichaamstemperatuur vanaf 37,5 graden
Warmte afbouwen. Het mutsje mag af en de kruik weg. Na een uur nogmaals temperatuur opmeten en wanneer deze niet zakt, de verloskundige bellen

Daarnaast is het aan te raden om regelmatig de kruik te controleren op eventuele lekkages of beschadigingen. Een lekkende kruik kan gevaarlijk zijn voor je baby en kan brandwonden veroorzaken. Controleer daarom altijd goed of de kruik nog in goede staat verkeert voordat je hem gebruikt.

Gebruik alleen wanneer echt nodig

Tot slot, gebruik een kruik alleen wanneer dat nodig is. Oververhitting van je baby kan namelijk ook gevaarlijk zijn en kan leiden tot oververhittingsverschijnselen zoals huiduitslag, zweten en uitdroging. Zorg er daarom voor dat de kamertemperatuur niet te hoog is en gebruik de kruik alleen als het echt nodig is. Bij twijfel neem je de temperatuur van je baby op en houd bovenstaand schema aan.

Door onze kraamverzorgsters wordt in de basis het mutsje vaak op gelaten de eerste week na de geboorte. Aan het eind van de week wordt er gekeken of het mutsje en de kruiken weg kunnen.

Kraamzorg de Drie Provincien - Hoe gebruik ik veilig een kruik bij mijn baby?