De ontwikkeling van je baby week 37-40

Het is zover, je baby is nu echt ‘af’. Alles zit erop en eraan. Een heerlijk gevoel toch? Je gaat nu echt de laatste paar weken van je zwangerschap in dus nog heel even volhouden en probeer nog te genieten van de schopjes en duwtjes in je buik.

Week 37

Wanneer je kindje in deze week geboren wordt moet je waarschijnlijk toch nog in het ziekenhuis bevallen. Alhoewel je kindje helemaal compleet is wordt hij in deze week nog een randprematuur genoemd. Hij kan namelijk nog wat startproblemen ondervinden waardoor het veiliger is om nog even in de couveuse te verblijven. Wanneer je naar de houding van een pasgeboren kindje kijkt kun je zien in welke positie hij de laatste paar weken heeft gelegen in je baarmoeder.

Voorweeën, je kunt er behoorlijk last van gaan krijgen. De pijnlijke samentrekkingen van je baarmoeder zijn nu meestal nog een valse start en leiden niet tot ontsluiting. Wanneer ze echt regelmatig worden en lang aanhouden dan is contact opnemen met de verloskundige altijd verstandig. Deze kan meteen controleren of er toch ontsluiting is of dat het echt valse weeën zijn.

Is je baby een lekkere eigenwijze en ligt hij nog steeds in een stuit? De kans dat hij vanzelf nog zal draaien is erg klein. Soms wordt er nog geprobeerd je baby te draaien maar wanneer het niet lukt zal je in het ziekenhuis moeten bevallen. De bevalling brengt namelijk meer risico met zich mee dan wanneer je baby in de juiste houding ligt.

Week 38

Je baby is nu echt voldragen. Meestal zijn ze nu zo rond de 48 cm lang. Jongens wegen ietsjes meer dan meisjes, gemiddeld zo’n 200 gram. Het huidsmeer en nesthaar is nu verdwenen.

Van een voldragen baby mag je thuis bevallen, mits je geen medische indicatie hebt. De uitgerekende datum zal officieel pas over 3 weken zijn maar er is een paar weken speling. Klein weetje: Je baarmoeder is nu 1000x groter dan voor je zwangerschap en de weefselmassa is 14 tot 20x vergroot. Qua gewicht zul je nu zelf niet veel meer toenemen deze laatste weken. De baby is nu wel uitgegroeid. Probeer zelf nog in beweging te blijven voor zover je lichaam dit toelaat.

Week 39

Al een beetje klaar met alle knieën en ellebogen die in je buik aan het duwen zijn? Het kan erg leuk zijn om te voelen maar soms ook wat pijnlijk, vooral wanneer het steeds op dezelfde plek gebeurt. Soms lijkt het alsof ze nog hele salto’s aan het maken zijn maar gelukkig kan dit niet meer.

Ben je er thuis al helemaal klaar voor? De kinderkamer in orde, opvang voor de andere kids geregeld, tas klaar wanneer je toch nog naar het ziekenhuis moet? Je kunt ineens nog ‘last’ krijgen van de laatste uitingen van nesteldrang. Alles moet schoon en opgeruimd zijn en je bent bang iets te vergeten. Vooral bij een eerste baby is alles extra spannend. Wees gerust, alles komt altijd goed en je doet het niet alleen.

Je bevalling kan op twee manieren beginnen. Of met het breken van je vliezen of door het hormoon oxytocine wat de ontsluitingsweeën op gang brengt.

Week 40

Je kleintje zit nu nog warm en veilig in je buik wanneer je nog niet bevallen bent. De laatste loodjes zijn vaak best zwaar omdat je lichaam 40 weken lang hard aan het werk is geweest. Je zeult daarnaast een behoorlijk gewicht mee aan de voorkant van je lichaam wat voor lichamelijke klachten kan zorgen. Gelukkig verdwijnen deze klachten meestal snel na de bevalling.

Om je baby te beschermen is je baarmoeder gedurende de zwangerschap afgesloten door een baarmoederhals. Deze hals is zo’n 4 cm en zal door ontsluitingsweeën platter en dunner worden. Hierdoor gaat de baarmoedermond open, dit noemen ze ontsluiting. Dit gaat niet heel snel, gemiddeld met 1 cm per uur. Je verloskundige zal je af en toe controleren hoe ver je met je ontsluiting bent. Voor een bevalling is er 10 cm nodig.

De eerste centimeters gaan meestal vrij soepel, het zijn de laatste die het meest vervelend en pijnlijk zijn. Totdat je volledige ontsluiting hebt mag je niet persen, al zal je misschien wel de drang al krijgen.

Wanneer de 10 cm bereikt zijn kan het persen beginnen en kun je eindelijk je baby ontmoeten.

Ervan uitgaande dat je in deze genoemde weken bent bevallen wensen wij je ontzettend veel geluk toe met je kleintje. Het genieten kan eindelijk beginnen. Ben je nog niet bevallen dan zal dit niet langer dan 2 weken meer duren aangezien je dan ingeleid wordt en de weeën in het ziekenhuis op gang gebracht worden.

Wij van de kraamzorg zullen je bijstaan bij de eerste zorg van je prachtige baby en je helpen een goede start te maken met je nieuwe gezin.

Kraamzorg de Drie Provincien - De ontwikkeling van je baby week 37-40